Facebook puster Kina i nakken: Nu 1,35 milliarder »indbyggere«

Verdens største sociale netværk er nu tæt på at blive verdens største nation. Med 1,3 milliarder »indbyggere« nærmer Facebook sig Kina i populationsstørrelse. Trods fortsat vækst i brugertallet, bliver de modtaget med skuffelse.

Facebook kom med brugertal for tredje kvartal sammen med regnskabet for samme periode tirsdag. Det viste, at der nu er 1,35 milliarder aktive brugere målt på månedsbasis. Topchef Mark Zuckerberg beskrev det som et godt kvartal og meddelte, at Facebook fortsat vil fokusere på at investere i at forbinde verden det næste årti. Fold sammen
Læs mere
Foto: HO

Det er allerede verdens største sociale netværk, men der bliver ved med at flytte nye brugere ind - og udvide den aktive population på Facebook.

Der er i dag 1,35 milliarder aktive brugere på Facebook målt på månedsbasis. Det svarere til en stigning til 14 procent i forhold til for et år siden, viser seneste brugertal fra det amerikanske internetselskab, der tirsdag offentliggjorde regnskab for tredje kvartal.

I forhold til det forløbne kvartal er der tale om en stigning i antallet af aktive brugere på 30 millioner.

Facebook nærmer sig med den seneste stigning - et mindre nyk i det store regnskab - sig en brugerskare eller population, der på antallet ligger tæt på verdens største land Kina, der lige nu har 1,366 milliarder indbyggere ifølge realtidsstatistikker på internettet.

Brugertallene kommer fra Facebooks regnskab - og er ikke nødvendigvis udtryk for, at der er 1,35 personer på Facebook, da der kan være folk med to profiler og andre typer brugerkonti på det sociale netværk.

Men de viser altså, at Facebook fortsat kan udvide brugerskaren, der samtidig bliver mere mobile. Det er 1,12 milliarder, der hver måned er aktive på Facebook fra mobilen - mod 1,07 milliarder i det foregående kvartal. Hver dag er det 703 millioner, der logger på Facebook fra en mobil enhed - ud af samlet 864 millioner brugere, der er aktive på det sociale netværk hver dag.

Selskabets topchef og stifter Mark Zuckerberg henviste i en telefonkonference efter offentliggørelsen af regnskabet til, at han tidligere har talt om internetselskabets mål om at forbinde mennesker i verden.

»I har tidligere hørt mig tale om vores helt store mål om at forbinde alle, at forstå verden og bygge næste generation af platforme. De mål er vigtige for os og en del af fundamentet for vores strategi for det næste årti,« lød det fra Mark Zuckerberg ifølge investeringsnyhedssiden Seeking Alpha.

De mål involverer ifølge Mark Zuckerberg en lang række af initiativer, hvoraf nogle bliver nået relativt hurtigt, mens andre tager noget længere tid.

På den kortere bane - de næste tre år - er det ifølge topchefen Facebooks hovedmål fortsat at vokse og kunne servicere det eksisterende publikum af både privatpersoner og virksomheder på det sociale netværk. Mens det på den lidt længere bane - de næste fem år - er på beskedområdet, at Facebook i høj grad kommer til at sætte ind blandt andet med udvikling af selskabets eksisterende tjenester Messenger, Instagram og Whatsapp.

Facebooks mål for de næste ti år er at forbinde hele verden, som selskabet blandt andet også arbejder på i sammenslutningen af internetselskaber Internet.org. Her arbejdes der for at få forbundet de udkantsområder i verden, hvor det fortsat er få, som har adgang til internettet.

Netop internetselskabernes enorme udbredelse med brugertal, der nærmer sig verdens største landes befolkningstal, er en af de ting, der også bliver beskrevet som en ekstrem magtfaktor. Blandt andet når det gælder de data, de mange brugere, internetselskaber dermed har adgang til - og den indflydelse de hermed får.

Det har Natasha Friis Saxberg, forfatter til bogen »Homo Digitalis«, som bl.a. behandler psykologiske aspekter ved brugen af sociale netværk, tidligere vurderet over for Berlingske i en vurdering af, hvordan det giver magt at være i besiddelse af data.

»Dem, der har dataene, er dem, der har magten. Det er blevet tydeligt, at FBI og efterretningstjenester ved meget om borgerne i verden, at regeringerne har svært ved at regulere adgangen til data, og at internettjenesterne er dem der ved aller mest, og som bliver gatekeepere mellem brugere, organisationer og regeringer. Facebook og Google er de stærkeste data-oligarker, da de har en befolkningssammensætning, som ingen kan matche,« lød det fra Natasha Friis Saxberg - som tidligere omtalt på b.dk.

I den forbindelse henviste hun til et eksperiment, som Facebook fik en del kritik for tidligere i år. Det kom efter, at det sociale netværk for et par år siden havde manipuleret med visning af indhold i brugeres nyhedsstrøm for at nå frem til, at de blev mere negative, når de blev udsat for dårlige nyheder - og på den måde eksperimenteret med et udsnit af brugernes humør.

Når flere end en mia. er aktive brugere af Facebook, er de da også deltagere i et af verdens største sociale eksperimenter med big data, forklarede Natasha Friis Saxberg i den forbindelse og henviste til, at den slags manipulations med data i et større målestok, der rækker ud over Facebooks »humør-eksperiment«, ville kunne få langt større konsekvenser, men også langt mere magt, da det kan benyttes til at tage beslutninger ud fra, og ikke mindst påvirke brugerne til at føle det der passer den der ejer data.

Når Facebook blot fortsætter med at vokse i antallet af brugere, hænger det i høj grad sammen med den øgede indsats i udkantsområder i verden. Det forklarede senioranalytiker Daniel Ord Rasmussen fra Seismonaut, der rådgiver om brugen af digitale tjenester, i en sammenligning mellem Twitter og Facebook, da Twitter kom med nye brugertal med tredje kvartals regnskab.

»Facebook har den luksus, at selskabet kan blive ved med at udvide brugertallet i udviklingslandene, men deres brugervækst meget langsommere, end den har været,« lød det forud for regnskabet fra Daniel Ord Rasmussen, som henviste til, at der generelt er en stort fokus på brugertal fra internettjenester, men at der også er andre parametre, der tæller i forhold til, om der er tale om en sund virksomhed.

Samtidig er der naturligvis også grænser for, hvor store vækstraterne kan være på brugertallene, når tjenesterne har vokset sig store.

»Det er den evige slutning, at det eneste succesmål for en sund internetvirksomhed er vækst i brugertallet, men der er flere andre parametre, som er afgørende. Eksempelvis et øget engagement. Her er det dog et problem for Twitter, at mange opretter sig, men aldrig bliver aktive,« lød det fra Daniel Ord Rasmussen, der henviste til, at Twitter ikke oplyser mange detaljer om den udvikling.

På analytikerfronten var det da også forventet, at antallet af månedlige aktive brugere ville stige, mens stigningen i antallet af brugere, der er aktive hver dag på Facebook, overgik forventningerne. Mens Facebook økonomisk også kunne fremlægge et bedre resultat end ventet.

Det sociale netværk havde på reklamefronten øget indtægterne med 64 procent sammenlignet med samme periode sidste år til i alt 2,96 mia. dollar. Af disse stod mobilannoncer for 66 pct., hvilket var som ventet.

»De (Facebook, red.) fortsætter med at bevise, at der er en stor efterspørgsel efter deres produkt - både i form af brugere, der gerne vil tilbringe tid der og annoncører, som gerne vil bruge penge,« siger analytiker fra Macquarie Research om Ben Schachter regnskabet til nyhedsbureauet Reuters.

Alligevel blev investorerne skuffede oven på fremlæggelsen af regnskabet på grund af udsigter til øgede udgifter næste år - som omtalt på business.dk.

Dagen før Facebooks offentliggørelse af regnskabet for tredje kvartal, var det konkurrenten Twitter, som kom med sit regnskab for tredje kvartal. Selskabet kunne ligeledes fremvise en vækst i antallet af brugere, men det blev ligeledes modtaget med skuffelse, da det samtidig viste et fald i aktiviteten hos de eksisterende brugere.

I tredje kvartal er antallet af aktive brugere af Twitter steget til 284 millioner målt på månedsbasis (MAU) - mod 271 millioner i andet kvartal. I forhold til for et år siden er der tale om en stigning på 23 procent. Det er omkring 80 procent af dem, der hver måned er aktive fra mobile enheder - svarende til omkring 227,2 millioner - mod 211 millioner i andet kvartal. Visninger af tidslinjer nåede 181 milliarder i tredje kvartal - mod 173 milliarder i andet kvartal. Samlet er der tale om en stigning på 14 procent i forhold til for et år siden.

Økonomisk havde Twitter - som omtalt på business.dk - mere end fordoblet omsætningen på et år, hvor de fleste penge hentes på reklameindtægter, mens samlet mister selskabet fortsat penge.