Facebook klar til at rulle ny søgefunktion ud

Nu er Facebook klar til at rulle den nye funktion Search Graph ud til amerikanske brugere. Selskabet forventer, at de øvrige brugere får fingre i de nye søgemuligheder om et halvt års tid.

Facebooks stifter og administrerende direktør Mark Zuckerberg præsenterede i januar Graph Search, som  nu er klar til at blive rullet ud til brugerne. Først i USA - og formentlig resten af verden om et halv års tid efter flere brugertest. Arkivfoto: Josh Edelson / AFP PHOTO / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Josh Edelson
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det sociale netværk Facebook, der har mere end en milliard brugere, begynder fra i dag udrulningen af en den nye søgefunktion »Graph Search«, som stifteren Mark Zuckerberg præsenterede for et halvt års tid siden - og nu er klar til at rulle ud til amerikanerne og andre brugere af den amerikanske version.

Den nye Graph Search er ikke en søgemaskine, som de fleste kender den fra eksempelvis Google, men en søgefunktion, der gør det muligt for brugerne at søge på alt det indhold i form af billeder, link, steder og andet, som en milliard profiler deler i det sociale netværk.

Dermed vil Facebook gøre det lettere at søge eksempelvis efter »restauranter i New York mine venner kan lide«, »venner der var på Roskilde Festival«, »spisesteder i København mine venner kan lide« og lignende søgninger.

Til amerikanske brugere

Flere end hundrede millioner vil få den nye søgefunktion i løbet af denne uge, og efter mere end seks måneders brugertest, forventer Facebook ifølge ABC News, at produktet er klar til at blive rullet ud til de øvrige brugere af det sociale medie. Graph Search blev tilgængeligt for et begrænset antal brugere tidligere i år, som siden da har testet søgefunktionen.

»Over det seneste par måneder har millioner af mennesker bidraget til at forbedre produktet - ved at bruge det og ved at give feedback,« oplyser Facebook ifølge ABC News i et blog-indlæg, der vil blive offentliggjort mandag morgen amerikansk tid.

Minder om privatliv og indstillinger

Efter præsentationen i januar har der været en del bekymringer over, hvad den nye søgefunktion vil betyde for brugernes privatlivsfunktioner - og over at det nye værktøjer vil kunne udstille personlige data, som brugeren ikke nødvendigvis er vidende om vil kunne blive offentligt tilgængelig.

Facebook har derfor arbejdet på at dæmpe den frygt og ifølge techsitet CNET arbejdet på specifikke søgeordsregler for teenagere, der skal forhindre, at deres alder, placering og lignende vil blive vist i voksne brugeres søgninger.

Brugernes informationer vil i søgefunktionen være tilgængelige for de personer, de i første omgang har delt dem med, skriver ABC News, men vil lettere kunne dukke op igen i deres brug af søgefunktionen.

Derfor vil Facebook minde brugerne om, hvordan de styrer, hvad de deler med hvem, når de får adgang til den nye søgefunktion. Således vil en lille advarsel dukke og mindre om værktøjer til indstillinger vedrørende privatliv øverst i højre hjørne.

Graph Search vil fremstå som en større søgelinje øverst på siden og erstatte den sædvanlige hvide søgeboks, skriver CNET om funktionen, der ikke skal forveksle med en traditionel websøgning, hvor søgeord bruges til at finde de bedste resultater på nettet, men altså matcher sætninger med indhold fra den enkelte brugers netværk.

Fortsat under udvikling

Søgefunktionen er endnu under udvikling og kan ifølge The New York Times endnu ikke søge på oplysninger i statusopdateringer og omfatter ikke informationer fra andre tjenester ejet af Facebook som eksempelvis Yelp og Instagram, ligesom den endnu ikke er tilgængelig på Facebooks mobilapp. 

Mark Zuckerberg præsenterede Graph Search i januar under en af selskabets lanceringsbegivenheder, der typisk giver anledning til mange spekulationer forud for den egentlige præsentation, fordi Facebook sjældent løfter meget af sløret for indhold i invitationen til pressen og andre aktører.

Dengang lød forventningerne forud for begivenheden da også på en Facebook-mobil, som først kom senere på året.