Facebook indfører automatisk overvågning af dig

Nu kan Facebook automatisk overvåge og publicere, hvad du foretager dig. Konsekvenserne er umulige at overskue. (Opdateret 13:00)

Foto: ROBERT GALBRAITH

Når du finder en opskrift på tjenesten Foodily, offentliggøres det automatisk til hele dit sociale netværk.

Når du lytter til en sang på Spotify, offentliggøres det helt automatisk på Facebook.

Når du læser en artikel hos The Guardian - eller Washington Post - bliver både informationen om, hvad du har læst - og linket til artiklen, automatisk offentliggjort til skue for hele dit sociale netværk.

Når du løber en tur og bruger din iPhones Nike+ app som træningsmakker, bliver detaljer om din løbetur - og hvor du løber henne lige nu, automatisk offentliggjort på Facebook, så alle dine venner, familie, kollegaer og samarbejdspartnere kan se, hvor du løber hen.

Uoverskuelige konsekvenser

Med Facebooks nye sociale apps, der blev præsenteret på f8-konferencen i Californien i går, kan du lade Facebook overvåge dit liv helt automatisk - og hvis du ikke har styr på dine privatlivsindstillinger, eller tænker perspektiverne til ende, kan konsekvenserne blive ganske uoverskuelige for dig.

Eksempelvis vil din chef kunne se, at du læser artikler om jobsøgning - bare for et nævne et enkelt eksempel.

"Det er meget omfattende. Og spørgsmålet er, om forbrugerne ved, hvor meget det er, og er opmærksomme på det - og især på, om det er svært at komme ud af det igen. Det har jo tidligere været fremme, at det er meget svært at slette sin profil på Facebook," siger Rikke Frank Jørgensen, der forsker i blandt andet internet og privatliv ved Center for menneskerettigheder.

"Det er en meget omfattende registrering af det enkelte menneske, fordi det griber ind i mange sfærer af ens liv - hvad man hører, læser og ser. Og så er der jo tale om en virksomhed, der efterhånden har meget store databanker om hver enkelt menneske," siger hun.

For år tilbage forsøgte Facebook at lancere tjenesten Facebook Beacon, der var et tilbud til annoncører om en særlig form for social reklame. Ideen med Facebook Beacon var, at Facebook lagde et lille stykke kode, en cookie, på brugerens harddisk.

Se video om de nye features her. Artiklen fortsætter under videoen.

Denne kode opsamlede løbende data om, hvad brugerne købte online - også uden for Facebook, og når man købte fx. en CD, kunne man risikere, at vennerne pludselig kunne se en annonce, hvoraf det fremgik, at brugeren netop havde erhvervet sig netop denne CD.

Dengang vakte det vild opstandelse, at Facebook nu var begyndt at opsamle og offentliggøre detaljer om brugernes netadfærd, uden at brugerne havde give Facebook lov. Facebook måtte indkassere et sagsanlæg og blev efterfølgende nødt at trække i land, lukke væsentlige dele af systemet - og stifteren Mark Zuckerberg måtte efterfølgende undskylde overfor brugerne.

Minder om Beacon

Med de nye social apps har Facebook imidlertid indført noget, der umiskendeligt minder om Beacon-systemet. Lanceringen foregik i nat, dansk tid, og det er derfor for tidligt at sige, om Facebook også denne gang bliver mødt af kritik.

De sociale apps, der automatisk overvåger brugerne, installerer dog ikke sig selv. Brugerne skal aktivt give dem lov - men har man først givet dem lov, fortsætter de automatisk overvågningen, indtil man igen slår det fra.

B.dk har testet Guardians app på Facebook - og her offentliggør appen ganske rigtigt automatisk artikler, man læser via Guardians Facebook-interface. Man bliver ikke spurgt først.

- Vi har lavet det på en sådan måde, at man kan tilslutte sig alt, man har lyst til. Nu behøver man ikke længere 'Synes godt om' en bog. Nu kan man bare læse den. Man behøver ikke længere 'Synes godt om' en film, man kan bare se den, sagde Mark Zuckerberg under præsentationen.

Overfor teknologibloggen Techcrunch uddyber Facebooks tekniske chef, Bret Taylor planerne.

Han forklarer, at man websites fremover kan tilføje en 'læst'-knap på forsiden, og når brugerne klikker på knappen, giver man samtidig det pågældende site lov til at poste de artikler, brugerne læser, i Facebooks nylancerede nyhedsticker. Brugerne har mulighed for at sætte funktionen på pause eller stoppe den helt, men så længe den er aktiv, kan eksempelvis b.dk poste automatisk og direkte i læsernes tickere på Facebook uden at spørge først.

I øjeblikket har flere Datatilsyn i Europa stillet skarpt på Facebook, fordi det bliver mere og mere uoverskueligt, hvad Facebook bruger alle de private data til. Blandt andet krævede de nordiske datatilsyn i fællesskab for nylig en forklaring - og Facebook svarede, at stort set alle folks private oplysninger bruges eller kan bruges til reklameformål, men at folks profiler i sig selv ikke bliver videresolgt.

Sent fredag fangede B.dk Facebooks svenske talsmand, Jan Frederiksson. Han fremhæver, at de nye sociale apps er noget, brugerne selv kan vælge - og fravælge, og at det derfor er let at undgå, hvis ikke man ønsker at give apps retten til automatisk at publicere alt, hvad man foretager hos Facebooks samarbejdspartnere.

Han mener at de nye funktioner bidrager til at give:

»brugerne mulighed for en langt rigere fælles oplevelse«.

Tilmeld dig Tech & Videns ugentlige nyhedsbrev - og få det hver torsdag!