Facebook gavner børns udvikling

Ny forskning, som forældre vil hade, og de unge vil elske. Kan det virkelig passe, at det ligefrem er sundt for børn og unge at sidde foran computeren?

Foto: Dorthe Ørsig/Fotocollage.
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er en misforståelse, at børn og unge bare sidder og spilder deres tid, når de bruger tiden foran computeren. Tværtimod, hævder en gruppe amerikanske forskere nu.

Facebook, messenger, online-spil og lignende er sammen med mobiltelefoner en meget vigtig del af børn og unges udvikling i dag.

I den hidtil mest omfattende undersøgelse af børn og unges medievaner har forskere fra University of Southern California og University of California, Berkeley fulgt over 800 børn og unge over en treårig periode for at se nærmere på deres online-vaner.

Forskerne konkluderer, at det er blevet en naturlig og uundgåelig del af børnenes udvikling at benytte Facebook, Myspace, online-spil og lignende tjenester på internettet, hvor de kan udveksle videoer, kommentarer, interesser og lignende.

Gennem online-aktiviteterne bruger de unge hinanden til at danne deres egen identitet og selvstændighed. De bruger Messenger og mobiltelefonen til at vedligeholde og uddybe de venskaber, de har i den 'virkelige' verden - andre opsøger ligesindede på nettet, som de deler særlige interesser med - og det er ikke nødvendigvis nogen, de kender i forvejen. Men det er altså ikke noget, som forældrene skal bekymre sig så meget om, siger forskerne.

Fremmer teknisk kunnen
Den konstante tilstedeværelse af digitale muligheder er med til at 'udvide børnenes sociale omgangskreds, deres frihed og deres mulighed for autonom læring', som det hedder i rapporten.

Ifølge Mizuko Ito, der har stået i spidsen for undersøgelsen, så er en aktiv digital ungdom desuden vigtig for at tilegne sig de kundskaber, der er nødvendige i et fremtidigt arbejdsliv - tag bare læseegenskaber og teknisk kunnen.

Men det er ikke bare forældrene, som skal lade de unge dyrke deres online-interesser. Forskerne opfordrer til, at udviklingen også bliver taget alvorligt i skolesystemet.

- Det er det nødvendigt, at at skolerne holder trit med den hurtige udvikling, der sker med de digitale medier, advarer forskerne ligefrem.