Facebook-gamers er mere til slik end bondegårde

Selskabet King, der står bag den populære spilapp Candy Crush Saga, har lige netop overhalet spiludviklingsselskabet bag Farmville og en række andre titeler, på antal aktive brugere via Facebook.

Producenten af spillet, der handler om at smadre slik "Candy Crush Saga" har lige netop overhalet Farmville-producenten Zynga på antal månedlige brugere via Facebook. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det svenske spiludviklingsselskab King, som står bag udviklingen af blandt andet den populære spilapp Candy Crush Saga, der for tiden blander sig i toppen på hitlisterne over mest downloadede apps - eller småprogrammer til smartphones, har overhalet producent af Farmville og andre spil på antallet af aktive månedlige brugere via Facebook.

Spillene både fra svenske King og fra amerikanske Zynga, der står bag udviklingen blandt andet Farmville, går under kategorien social gaming - eller spil der typisk spilles på mobiltelefonen eller via sociale netværk som Facebook, hvor man kan invitere vennerne med i spille og interagere med dem.

Amerikanske Zynga blev oprindeligt ekstremt populær med lanceringen af Farmville efterfulgt af en række andre spilkategorier med efternavnet »ville«, ligesom selskabet også står bag en række spil som blandt andre casino og poker. 

150,2 mio. Facebook-brugere om måneden

King er lige nu meget kendt for spillet Candy Crush Saga, hvor brugerne skal samle slik på stribe og smadre det gennem en lang række forskellige baner i spillet, men står også bag et væld af andre spiltitler. 

Og nu har King ifølge erhvervsmediet Forbes lige netop overhalet Zynga på antallet af månedlige aktive brugere via Facebooks platform. Mens King ifølge tal fra AppData har 150,2 millioner månedlige aktive brugere, har Zynga 149,9 millioner af slagsen, der stammer fra Facebook, hvorfra man kan logge ind på mange spil i dag.

Zynga har været igennem en vanskelig tid siden børsnoteringen i 2011. For nylig måtte topchefen og stifter af selskabet Mark Pincus oplyse, at han havde erstattet sig selv i selskabets førersæde.

Her er det nu den tidligere chef for Microsofts Xbox division Don Mattrick, der styrer tøjlerne - efter han blev tilbudt en lønpakke på omkring 287 millioner kroner over de næste par år.

Zynga rapporterede da også i april et fald i salget på 18 procent for første kvartal, hvorefter selskabet i juni annoncerede, at 18 procent af medarbejderne - cirka 520 personer - skulle fyres med henblik på at opnå besparelser på omkring 70 til 80 millioner dollar eller cirka 400 til 460 millioner kroner om året.

Nu også med sokker

Svenske King har ifølge Forbes præsteret overskud siden 2005. Ifølge King.com har selskabet et spilkatalog på mere end 150 titler og er netop også rykket på feltet af merchandise med lanceringen af Candy Crush Saga-sokker.

Selskabet bruger typisk egen platform til at teste spil, hvorefter de mest succesfulde flytter ind på andre platforme som netop Facebook, hvor King først begyndte at tilbyde spilfolket adgang i 2011.