Facebook bejler til berømtheder

Facebook tester for tiden en særlig app til kendte personer. Det er det seneste træk fra selskabets side i forsøget på at tiltrække berømtheder, som Twitter er kendt for at være særligt dygtige til.

Facebook vil gerne have flere kendisser til at interagere mere med deres fans på Facebook. Da den amerikanske skuespiller Channing Tatum ville vise det første billede af sit nyfødte barn, var det ikke i de klassiske medier det skete, men på Facebook. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Twitter har været det længe. De sociale tjenesters trækplaster for kendte personligheder, som høster millioner af såkaldte »followers« i mikroblogtjenesten, hvor der deles statusopdateringer på 140 tegn.

Og nu er Facebook også i gang med at teste en ny mulighed for at styrke sin position i det felt - og i højere grad trække kendisserne og ikke mindst statusopdateringerne fra og om dem ind i det sociale netværk. Det skriver flere amerikanske techmedier, og ifølge All Things Digital er det en særlig »VIP-app« til Facebook på mobile enheder, der for tiden bliver testet af Facebook.

Ideen med programmet, der er målrettet kendte personligheder og lige nu testes i samarbejde med en mindre gruppe, er at gøre det muligt for kendisserne selv - eller dem de har ansat til det - at holde styr på fans og svare på henvendelser fra dem i det sociale medie.

Facebook tester på fan-feltet

Når en berømthed eksempelvis deler en statusopdatering med sine fans og hermed måske skaber en strøm af kommentarer fra dem, skal det være lettere for vedkommende at danne sig et overblik og eventuelt kommentere på det. Udviklingen af programmet befinder sig dog fortsat i en meget tidlig fase.

»Vi tester for tiden nogle mobile funktioner, der er udviklet til at hjælpe offentlige personer med at interagerer med deres fans. Vi tester de funktioner med en lille gruppe af partnere og vil komme med flere detaljer om det, hvis vi kommer til at rulle det bredt ud,« oplyser en talsmand fra Facebook over for All Things Digital.

Her vurderes det, at sådan et træk fra Facebook i høj grad vil være udtryk for et forsøg på at gå mikroblogtjenesten Twitter i bedene, fordi det er attraktivt for sociale netværk at trække både statusopdateringer fra kendte personer og reaktionerne herpå ind i på deres platforme.

Det kan medvirke til at blive mere attraktiv for det yngre publikum som socialt netværk, som eksempelvis Facebook har været udfordret af en dalende interesse fra.

Twitter og Facebooks egen billede- og videodelingstjeneste Instagram (ejet af Facebook, red.) er ifølge The Independent eksempler på tjenester, der har succes med at trække kendisbrugere, og den nye funktion vil dermed kunne styrke Facebook i konkurrencen med dem.

Twitter bruges eksempelvis ofte af berømtheder til annonceringer og statusopdateringer, der er med til at styrke deres brand, men også til at svare fans direkte. Ligesom Instagram er udviklet med funktioner, hvor det er let at svare direkte.

En række kendis-funktioner

Facebooks test af det nye program er ifølge The Guardian blot et eksempel på en bredere vifte af initiativer til at trække opmærksomheden hos kendisser og få dem til at bruge det sociale netværk til at interagere mere med deres fans.

I maj lancerede Facebook såkaldte »verified pages« eller verificerede Facebook-sider, hvor berømtheder og store brands med et lille ikon kan indikere, at det faktisk er deres side og ikke en fan eller andre, som har oprettet den. Ligesom selskabet i marts lancerede muligheden for de, der har oprettet sider på Facebook, at svare direkte på kommentarer fra fans og andre - og samle dem et sted i en slags indbakke øverst på siden.

De initiativer og en mulig fremtidig VIP-app kan ifølge The Guardian anses som træk i retningen af at motivere kendte personligheder til at interagere mere med deres fans på Facebook - i stedet for blot at dele statusopdateringer med dem.

Blandt de berømtheder, der allerede går i dialog med sine fans på Facebook er den amerikanske skuespiller Channing Tatum.

Da han ville publicere det første billede af sin nyfødte baby i juni i år, henvendte han sig ikke til magasiner som People eller US Magazine, men viste det i stedet på sin Facebook-side, har All Things Digital tidligere beskrevet.

Ligesom Andy Murray arrangerede en Q&A-session med sine fans, da han vandt Wimbledon i july. Det sociale netværk har da også ifølge All Things Digital gjort sig ekstra bestræbelser på at kendisområdet og blandt andet etableret et globalt team med opgaven at tiltrække og rådgive stjerner i, hvordan de bruger det sociale netværk.

Alt sammen med henblik på at supplere det indhold, almindelige ikke-kendte mennesker deler om alt mellem himmel og jord med mere »offentligt« indhold som eksempelvis det, de hører i nyhederne, ser på TV eller læser om kendte personer.