Få nyheden på 15 sekunder

Både amerikanske og europæiske nyhedsmedier er begyndt at producere 15 sekunders ultrakompakte nyhedsudsendelser eksklusivt til de sociale medier.

Både amerikanske og europæiske nyhedsmedier er begyndt at producere 15 sekunders ultrakompakte nyhedsudsendelser eksklusivt til de sociale medier. BBC kalder deres tjeneste »Instafax«. Foto: BBC Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Læser du denne nyhed på en smartphone eller tavle-PC? Det kan meget vel være tilfældet, da flere og flere får deres nyheder på mobile enheder frem for computeren eller helt analogt i papiravisen.

Men måske er det trykte ord ikke den bedste platform til de mobile enheder, hvor læseren ofte tjekker nyhederne i de små korte pauser, der opstår i løbet af dagen, hvis man skal tolke på BBCs seneste tiltag. Behovet for hurtigere og mere tilpassede nyheder vil den engelske avis nu forsøge at imødekomme med et nyt og komprimeret videoformat på billedtjenesten Instagram

Formatet, der går under navnet »Instafax«, er videoer på 15 sekunder, der ved hjælp af billeder og tekst fortæller en journalistisk historie. Det kan være rumsonden Rosetta, der vågner fra sin dvale, at Iran skruer ned for sit atomprogram, eller at regeringen har indført undtagelsestilstand i Thailand.

Tiltaget kommer efter, at BBC i december kunne konstatere, at telefoner og tavle-PCer for første gang havde overhalet computeren som det foretrukne medie, når avisens læsere tilgik BBCs hjemmeside.

BBC ikke den første

Det er imidlertid ikke kun BBC, der forsøger sig med ultrakorte nyhedsudsendelser på billedtjenesten Instagram. Også den amerikanske medievirksomhed NBCUniversal barsler med lignende tiltag.

Medievirksomheden har købt en mindre andel i iværksættervirksomheden NowThisNews, som siden 2012 har specialiseret sig i korte, visuelle nyhedsformater til Facebook, Vine, Twitter, Snapchat og Instagram. Meldingen derfra er, at NBC News vil samarbejde med NowThis om at skabe nyhedsindhold til de sociale medier. 

Også i Belgien forsøger man sig med det korte og hurtige format. Her har public service-kanalen VRT søsat projektet Ninjanieuws, der ligesom BBC sender videoer ud på Instagram, og som på 15 sekunder belyser en historie ved hjælp af billeder, tekst og speak.

England er hurtige på nye platforme

England er på mange måder et progressivt land, når det kommer til at udvikle nye platforme i mediebilledet. Det forklarer Daniel Ord Rasmussen, senioranalytiker i Seismonaut, der rådgiver organisationer og virksomheder i brug af sociale og digitale medier.

»BBC udviklede nyheder til børn ti år før, DR havde planer om det, og ved en skattesag i det engelske parlament, lidt i stil med Løkkes GGGI-sag, lagde The Guardian de enorme bilag, der blev udleveret, ud på deres hjemmeside, så læserne kunne hjælpe avisen med at gennemgå dem,« siger han om eksempler på medier i England, der har forsøgt sig med nye platforme.

I forhodd til BBCs nye videoformat kan Daniel Ord Rasmussen ikke umiddelbart pege på lignende initiativer fra de danske mediehuse, men er ikke afvisende overfor, at formatet kunne fungere på dansk.

»Det kræver nok en succeshistorie fra BBC, hvis det her også skal rykke andre steder. Man skal også huske på, at danskerne ikke bruger Instagram i lige så høj udstrækning som man gør i eksempelvis England. Det er stadig hovedsageligt de unge,« siger Daniel Ord Rasmussen.

Han pointerer også, at medierne bevæger sig ud i en juridisk gråzone, når de producerer indhold direkte til eksempelvis Instagram, der er ejet af Facebook.

»Man kan tolke det på samme måder som videoer på YouTube, hvor det i brugerbetingelserne kan være svært at blive klog på, hvem der præcist ejer materialet, og hvor mange af rettighederne, man opgiver, når man uploader sit indhold,« siger han.