EU-brev til Google: Sådan bør I gøre

De 28 landes datatilsyn sender gode råd om databeskyttelse direkte til topchef Larry Page - og de forventer, at der sker noget.

Googles samkøring af brugerbetingelserne for alle sine nettjenester for to år siden har stadig ikke fået grønt lys fra de europæiske datatilsyn, som nu går i fælles aktion mod internetgiganten. Arkivfooto: Philippe Huguen, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: PHILIPPE HUGUEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

EUs datatilsyn giver nu internetgiganten Google en hjælpende hånd, så Googles indsamling og brug af data følger EU-lovgivningen.

De 28 EU-landes datatilsyn har i fællesskab sendt Googles topchef og medstifter Larry Page en liste over, hvad der skal gøres, heriblandt at fortælle klart og tydeligt, hvorfor data samles ind, og hvilke samarbejdspartnere der har adgang til folks oplysninger.

Bøde på 150.000 euro i januar

Der er tale om et vink med en vognstang, efter at datatilsynene i seks lande - Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien og Holland - hver især har indledt undersøgelser af Google, efter at internetgiganten i marts 2012 ensrettede brugerbetingelserne på omkring 60 nettjenester og derefter begyndte at samkøre de oplysninger, som tidligere var adskilt, når folk brugte f.eks. postprogrammet Gmail, korttjenesten Google Maps og filmtjenesten YoUtube.

Det franske datatilsyn, CNIL, gav i januar i år Google en bøde på 150.000 euro for at overtræde reglerne for beskyttelse af privatlivets fred.

De 28 datatilsyns brev gør det klart, hvad de kræver, at Google skal ændre, men kommer også med forslag til, hvordan ændringerne kan gennemføres. Overordnet handler sagerne om, at Google i langt højere grad skal hente aktivt samtykke fra brugerne, før Google må samle data ind. Det gælder også ved brugen af Googles analyseredskab, Google Analytics, og af DoubleClick-annoncer.

Større kontrol, tak

Datatilsynene foreslår, at brugerne får mulighed for at deaktivere Google Analytics, som masser af virksomheder bruger, midlertidigt eller permanent. Desuden skal det klart fremgå af brugerbetingelserne, hvad Google konkret gør, og ikke blot formuleres som »det kan f.eks. omfatte«.

Endelig skal alle brugere af Google-tjenester, uanset om de logger ind eller blot anvender dem direkte, langt bedre kunne kontrollere, hvordan de personlige data, som man efterlader ved brugen, bruges. Det kan konkret ske ved at gøre indstillingerne (når man klikker på sit brugernavn og dernæst på Konto) lettere at finde og bruge og at udvide mulighederne for at kunne slå funktioner til og fra.

Datatilsynene kræver også indblik i, hvordan Google gemmer og anonymiserer personlige data, og vil have internetgiganten til at begrunde, hvorfor data skal gemmes i bestemte perioder.

Læs de 28 datatilsyns anbefalinger her (PDF på engelsk)