EU bliver grønnere, men er stadig ikke grøn nok

EUs CO2-udledninger faldt i 2018, og unionen er fornemt på vej mod sit 2020-klimamål. Men europæerne bruger mere og mere energi, og EUs klimamål for 2030 synes uden for rækkevidde, fremgår det af ny rapport.

EUs udledninger falder, men de falder slet ikke hurtigt nok. Her røg og damp fra et stort tysk kulkraftværk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sascha Steinbach/EPA/Ritzau Scanpix

På overfladen ser det meste grønt og tilforladeligt ud på EUs klimaoverflade.

For i 2018 faldt udledningerne i de 28 medlemslande med omkring to procent. Dermed peger alt på, at landene når EUs officielle mål om at opnå en reduktion af drivhusgasserne på 20 procent i 2020 i forhold til 1990. For ved udgangen af 2018 havde EU allerede opnået en reduktion på 23,2 procent.

Meget peger også på, at EU med dets over 500 millioner indbyggere kommer til at ramme målet om at nå op på 20 procent vedvarende energi i det samlede energimiks fra næste år.

Det fremgår af en foreløbig analyse af unionens CO2-udledninger i fjor fra det europæiske miljøagentur EEA. Men langtfra alt er grønt og klimavenligt.

For medlemslandene er end ikke i nærheden af EU-målet om at opnå en reduktion af udledningerne i 2030 på 40 procent.

Med den aktuelle klima- og energipolitik i landene sigter EU i stedet mod et fald i udledningerne i 2030 på 30 procent Ja, selv hvis medlemslandene lever op til alle mere eller mindre klart formulerede løfter om at hæve klimabarren i de kommende år, kan EU kun nå op på 36 procents reduktion af emissionerne i 2030, skriver EEA, der har hovedsæde i København.

Energitørstige europæere

Ifølge analysen lever kun tre medlemslande op til 2030-målsætningen: Sverige, Portugal og Grækenland. Men EEA har formentlig ikke inddraget den danske regerings nye nationale målsætning om et fald i udledningerne på 70 procent i 2030 i forhold til 1990.

Under alle omstændigheder synes det på den baggrund at blive endnu vanskeligere at nå målet om en reduktion på hele 55 procent i 2030, som flere klimaambitiøse medlemslande og FNs generalsekretær agiterer for.

Miljøagenturet peger også på en anden bekymrende tendens, nemlig at europæerne bruger mere og mere energi, især i bygninger og til transport.

Siden 2014 er energiforbruget i den europæiske bygningsmasse steget med hele 8,3 procent, mens biler, lastbiler og andre transportformer stod for et øget energiforbrug på 5,8 procent i samme periode.