Et personligt socialt magasin

»Flipboard« er en app, der giver dine venners statusopdatering helt nye dimensioner. De er layoutede som var de artikler i en avis eller et magasin.

Flipboard er ægte nyudvikling. Det er ikke kun en original app, der udelukkende er udviklet til Apples ipad og ikke kan bruges på andre platforme. Den giver helt nye, unikke brugeroplevelser, der måske – måske ikke – kan forandre vores måde at bruge sociale medier på. Med Flipboard har du værktøjet til at lave dit helt eget, lækkert layoutede sociale medie magasin. Frem for at få statusopdateringer fra dine venner på Facebook og Twitter i en lang smøre, som du scroller dig igennem, får du dem her i Flipboard på en lækkert layoutet måde, hvor billedet af din ven er med, hans navn og opdatering, hans link og en del af linkets indhold, herunder også foto eller illustration.

Flipboard er derudover også en aggregerings-applikation. Det vil sige, at man kan lave en sektion med ’Flipbusiness’ og så får man indhold fra New York Times Business, Fortunes Magazine, Mashable Business, Businessweek and andre gratis RSS-feeds. Men man kan også vælge at lave en sektion kun med Huffington Post indhold. Den gratis app blev lanceret 22 juli 2010 og fik ekstremt meget omtale i USA, fordi det er tech berømtheder, der står bag. Grundlæggeren Evan Doll er en tidligere iphone udvikler hos Apple, og investorerne er blandt andre Twitter-grundlæggeren Jack Dorsey, skuespilleren Ashton Kutcher (med over 5,4 millioner followers på Twitter), og så en af Facebooks grundlæggere Dustin Moscovitz.

I denne første version kan man lave ni sektioner, og personaliseringsmulighederne er ret begrænsede. Desuden kan man kun bruge den online. Derfor får den også ’kun’ 4 og ikke 5 stjerner. For eksempel får man hele ens FB-væg og hele ens Twitter-væg op i sin sektion. Altså opdateringer fra alle, man følger. Det ville være meget smartere, hvis jeg kunne vælge præcis den Twitter-liste, jeg vil have i app’en og ikke bare ’alle’, for jeg følger over 800 og alt for mange er irrelevante, mens min must-read-liste kun følger 40-50 personer. Alternativet som denne blog skriver, ville være at lave en ny twitter-account, der kun følger de emner, man vil have ind i sit magasin, men det ville være ret omstændigt. Foreløbig er app’en gratis og der er ingen annoncer. Men ifølge Fast Company kommer der sandsynligvis reklamer i på et tidspunkt.