Er du i risikozonen for depression? Så skal du motionere tre timer om ugen

Ifølge et stort studie kan man sænke sin risiko for at blive ramt af depression, hvis man motionerer mindst tre timer om ugen. Løb, gang, dans og anden motion kan »neutralisere« depressionsgener, siger forskeren bag studiet.

Motion er godt, hvis du er disponeret for depressioner. Og det er lige meget, hvilken form for motion du dyrker. Billedet er fra Eremitageløbet i Dyrehaven. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Hvis man er i risikozonen for at udvikle en depression, kan det være en god idé at motionere mindst tre timer om ugen.

Ifølge et nyt amerikansk studie, der er blevet offentliggjort i Depression & Anxiety, kan motion nemlig sænke ens risiko for at udvikle en depression, hvis man er disponeret for at blive ramt af sindslidelsen.

Og det er tilsyneladende mindre vigtigt, om man løber, går, cykler, danser eller dyrker yoga. Uanset intensitetsniveauet er der en fordel at hente.

DNA, gener og motion

Studiet har kigget på næsten 8.000 mænd og kvinder, der havde udfyldt et spørgeskema om deres motionsvaner. Derefter tjekkede forskerne testpersonernes DNA for at finde bestemte genvariationer, der menes at kunne forhøje risikoen for at udvikle en depression.

Personerne blev derpå vurderet til enten at være i høj-, middel- eller lavrisikozonen for at udvikle en depression. Så undersøgte de personernes sygdomshistorik for tegn på depression.

Siden blev resultaterne sammenkørt og derefter justeret for faktorer som BMI, jobstatus, uddannelsesniveau og tidligere tilfælde af depression. Til sidst kunne forskerne i deres konklusion skrive:

»Virkelig data fra et stort sundhedssystem foreslår, at individer med en høj grad af genetisk sårbarhed (over for depression, red.) har større chance for at undgå episoder med depression, hvis de er fysisk aktive.«

»Ens gener er ikke ens skæbne«

Til The New York Times siger Karmel Choi fra Harvard University, der var den ledende forsker på studiet, at fysisk aktivitet kan »neutralisere« meget af den forhøjede risiko for at udvikle depression, som bestemte gener kan medføre.

»Ens gener er ikke ens skæbne,« siger hun til The New York Times.

Samtidig understreger hun dog, at studiet undersøgte forebyggelse af depression – ikke behandling. Motion kan heller ikke fjerne risikoen helt for at blive ramt af en depression, men kan nedsætte den.

Ifølge World Health Organization (WHO) lider over 300 millioner mennesker på verdensplan af depression. Ifølge sundhed.dk oplever tre-fem procent af den danske befolkning sindslidelsen, der bliver omtalt som en folkesygdom.