Elselskabers fibersamarbejde sprængt

Den største spiller i den fælles front mod TDC, Sydenergi og dets kabel-TV-selskab Stofa, vil køre videre alene og forlader Waoo.

Den største spiller i den fælles front mod TDC, Sydenergi og dets kabel-TV-selskab Stofa, vil køre videre alene og forlader Waoo. Foto: Waoo.dk Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Elselskabernes samarbejde om at stække ærkerivalen TDC smuldrer nu, efter at den største spiller - Sydenergi (SE) - trækker sig ud af det fælles salgsselskab Waoo. Det sker fra 1. april 2014.

»Hele rationalet med SEs køb af Stofa er stordrift. Hvis man tager SEs og Stofas kunder tilsammen, får man 500.000 kunder mod Waoos 200.000 kunder. Rationalet er at sikre skala og en bedre produktplatform. Vi havde håbet, at vi kunne få de andre Waoo-partnere med på Stofa-modellen. Indtil videre har det ikke været muligt at mødes om en løsning, som begge partnere er tilfreds med,« siger Klaus Høeg-Hagensen, administrerende direktør for Stofa, som Sydenergi købte for et år siden for 1,9 milliarder kroner af den svenske kapitalfond Ratos.

Han understreger, at man fortsat »rigtigt gerne« vil samarbejde med de andre elselskaber.

»Vi har også haft drøftelser, men indtil videre er det ikke lykkedes. Derfor bliver Stofa nu produktet og motoren for alle kunder med fibernet i Sønderjylland. I praksis flyttes alle SE-kunder over og bliver Stofa-kunder, så vi samlet får et nyt og stærkere Stofa, der står for alle SEs aktiviteter på privatmarkedet,« siger Klaus Høeg-Hagensen.

Han vil ikke ud med, hvor mange TV-kunder og hvor mange internetkunder SE/Stofa har, men kun sige, at Stofa, der mest har boligselskaber og antenneforeninger som kunder, for nylig rundede bredbåndskunde nummer 200.000.

»Ikke betydning for Waoo«

Bestyrelsesformand i Waoo, Kim Frimer, mener ikke, at det vil få betydning for Waoo, at Sydenergi nu trækker sig fra samarbejdet og tager sine kunder med sig.

»Vi er meget fortrøstningsfulde, og det er ikke noget, man kommer til at mærke som kunde. Vi reducerer vores omkostninger på tredje år,« siger han.

Og selv om Stofas kunder nu trækkes ud, får det ikke betydning for de priser, som Waoo køber TV-kanaler ind til.

»Sydenergi har nogle forpligtelser til at aftage TV fra os. Overordnet set kan man ikke ved indkøb opnår nogen særlig stor rabat, medmindre man kommer op i virkeligt stor volumen, og hverken vi eller Stofa er i den kategori. Man skal helt op i TDC-kategorien, før man får rigtige rabatter på TV i dag. For os betyder det derfor ikke noget, om de er med i TV-indkøb eller ej,« siger bestyrelsesformanden, der tidligere var direktør for TDCs privatkundeforretning.

Kim Frimer siger dog, at det afbrudte samarbejde har givet overvejelser, om man skal ændre i måden, man gør tingene på.

»Vi er i gang med at planlægge, hvad vi gør. Det har givet anledning til at gå en gang mere rundt om sagerne. Men vores konkurrencekraft er stadig meget stærk. Senest har vi hentet 70.000 kunder på boligforeninger,« siger Kim Frimer. Han vil dog ikke komme ind på, hvad Waoos overvejelser eller planer mere konkret dækker over.

Waoo blev oprettet for at skabe et stærkere modtræk til TDC, der er Danmarks største på alle fire hovedområder af televerdenen: fastnettelefoni, mobiltelefoni, internetforbindelser og TV. Hos TDC modtages nyheden om Sydenergis farvel med spidsfindig interesse:

Direktør på vej til USA

»Det er spændende, at Sydenergi træder ud af Waoo. Nu må vi så se, hvad der sker. Sydenergi er endt på sin egen flanke, og resten af Waoo kører uden direktør. Vi må se, om vi kan hjælpe dem lidt...,« siger teletopchef Carsten Dilling.

Waoo har i dag over 270.000 kunder men har særligt haft succes, efter at man sidste år indgik aftale med TV-leverandøren Viasat. Alene det vil til nytår have hentet 85.000 nye kunder til Waoo, anslog den snart tidligere Waoo-direktør, Anders Christjansen, over for Berlingske i september. Han forlader det selskab, som han selv var med til at bygge op, for at flytte til USA.

Waoo mistede samtidig en anden direktør, nemlig markedsdirektør Ole Herstal, som bliver kommerciel direktør i reklamebureauet Envision. Ole Herstal kom til Waoo fra reklamebranchen. Stofa er Danmarks næststørste kabel-TV-selskab efter det TDC-ejede YouSee, der har 1,2 millioner TV-kunder.