Eksplosion i mobil datatrafik fortsætter

Hvert af de næste fem år vil vi bruge vore mobiltelefoner, tavle-PCer og PCer med mobilmodem 45 procent mere end i dag. Det lægger pres på teleselskaberne for at sikre stadig bedre dækning.

Brugen af mobildata er eksploderet, og der er ingen udsigt til, at det tager af, viser friske tal fra mobilgiganten Ericsson, der står for 40 procent af verdens mobiltrafik. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Hvis nogen skulle finde på at råbe »stop, jeg vil af!«, er det ikke uden hold i virkeligheden. På tre måneder har verden fået 120 millioner flere mobilbrugere, og den samlede mobile datatrafik vil vokse med 45 procent hvert år frem til foreløbig 2019.

»Det stopper ikke. Teknologiudviklingen fortsætter med at buldre frem,« konstaterer Lars Tofft, administrerende direktør for den svenske mobilgigant Ericsson i Danmark og formand for Dansk Industris branchesamarbejde inden for IT- og telekommunikation, ITEK.

Ericsson, der er verdens største leverandør af mobilmaster og mobilnet, offentliggør tirsdag formiddag sin halvårlige kortlægning af verdens mobilitetstilstand, »Ericsson Mobility Report«. Og det 138 år gamle selskab ved, hvad man taler om. 40 procent af verdens mobiltrafik suser gennem Ericsson-udstyr.

120 millioner flere mobilbrugere

På verdensplan rundede vi i første kvartal 2014 i alt 6,8 milliarder mobilabonnementer - 120 millioner flere end ved årsskiftet og langt de fleste nytilkomne fra Indien og Kina. Om fem år, i 2019, er tallet oppe på 9,2 milliarder.

65 procent af alle solgte mobiltelefoner var smartphonetelefoner mod 50 procent for et år siden, så omkring 35 procent af alle mobilbrugere i dag bruger en smartphone med de ekstra muligheder, som den byder.

Det afspejles i antallet af abonnementer på mobilt bredbånd. Det er på et år vokset med 35 procent til 2,3 milliarder med udgangen af marts i år og vil nå 7,6 milliarder i 2019 og til den tid udgøre omkring 80 procent af alle mobilabonnementer.

Over halvdelen vil være film

»Udviklingstendenserne er blevet mere tydelige, og det står stadig mere klart, at video driver datatilvæksten. I dag er 40 procent af al datatrafik video, og det vil runde 50 procent i 2019. Samtidig står det klart, at brugeroplevelsen er i fokus. Jo mere vi bevæger os fremad, jo vigtigere bliver den. Og det er en svær størrelse, fordi den påvirkes af teknologier, udstyr, apps, teleselskabernes egen kommunikation og meget mere. Folk ønsker en fantastisk brugeroplevelse, lige når de skal bruge deres udstyr, men det kræver, at der er samspil mellem det hele,« siger Lars Tofft.

Der er stor forskel på udviklingen i de europæiske lande. De nordiske - heriblandt Danmark - ligger i stort set samtlige internationale undersøgelser i top som dem, der hurtigst tager ny teknologi til sig og bruger den. Samtidig er vi verdenskendt for en vældigt hård priskonkurrence, hvilket har sikret den nye teknologi stor udbredelse, og i gennemsnit har hver europæer 1,2-1,3 mobilabonnementer.

I Vesteuropa sælger mange teleselskaber nu ekstra SIM-kort, så man kan bruge sit abonnement på flere enheder. Det er med til at holde på kunderne og gøre det lettere at gennemskue sit forbrug.

Størst brug sker fortsat fra PC

Tillige ændres måden at tilgå nettet på. Navnlig i Nordeuropa ses flere og flere netsider fra en mobiltelefon eller tavle-PC med mobilabonnement. Nogle steder er det over 60 procent, men det er primært sociale medier og chat, der foregår fra mobiltelefonen, mens den generelle internetsurfing stadig primært foregår fra en PC, selv i Sverige og Norge, som ellers - sammen med Storbritannien - ifølge Ericsson ligger længst fremme. Danmark er ikke med i nedslaget på enkeltlande. I mange udviklingslande, hvor der traditionelt er dårlige faste forbindelser, springes PC-stadiet over, og folk opnår den første internetadgang fra en smartphonetelefon.

I Europa var der i 2013 omkring 1,1 milliard mobilabonnementer, og endnu 20 millioner ventes at komme til inden nytår. Det er allerede en af de højeste udbredelser i verden, og Ericsson venter, at væksten vil fortsætte med to procent om året frem til 2019, hvor den runder 1,3 milliarder.

Omkring 16 millioner - eller en procent - havde ved årsskiftet adgang til de meget omtalte 4G-/LTE-mobilnet, som leverer datahastigheder, der er fem-ti gange højere end på 3G-mobilnettet. Inden det kommende nytår vil tallet være tre gange højere, og i 2019 vil det runde 425 millioner eller godt 30 procent af alle mobilabonnementer. Høje datahastigheder, vel at mærke i et stort, geografisk område med forbindelse overalt, er afgørende for, at mere og mere kan digitaliseres, så der kan spares offentlige penge.

Pres på forbindelserne

Inden for fem år vil den mobile datatrafik i Europa runde fire exabytes (med 18 nuller bagefter) - otte gange mere end i 2018 -, mens taletrafikken kun vil vokse minimalt de næste år og være en stedse mindre del af den samlede mobiltrafik. Hvor en gennemsnitlig europæisk smartphonetelefon i 2013 brugte 0,8 gigabyte data om måneden, ventes den om fem år at bruge 2,8 gigabyte - og dermed reelt langt fra de enorme datapakker, som mange køber i dag hos teleselskaberne.

Alene i 2013 voksede den samlede mobiltrafik - tale og data - i Europa med 65 procent i forhold til i 2012, og hvert år fra nu og til 2019 vil den blive 40 procent højere. Frem for alt er det film, der får mængderne til at skyde i vejret.

Presset vokser derfor på leverandørerne for at sikre ordentlig dækning. I 2013 kunne man forvente, at 90 procent af Europa havde GSM-dækning, altså almindelig taledækning, uanset hvor man befandt sig. Det vil i 2019 være oppe på 95 procent. 3G-dækningen med adgang til Internet fra telefon og tavle-PC vil vokse fra 75 procent i 2013 til 95 procent i 2019 i hele Europa, mens 4G-/LTE-dækningen stiger fra 25 procent til 80 procent, forudser Ericsson.