Efterretningstjenester på jagt i »World of Warcraft«

USAs og Storbritanniens spioner på terroristjagt blandt avatarer og orker og i Microsofts Xbox Live-univers' skydespil.

Foto: INA FASSBENDER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De amerikanske og britiske efterretningstjenester har forklædt som fantasifigurer udspioneret fantasiverdenerne i Second Life og »World of Warcraft« og også overvåget onlineskydespil i Microsofts Xbox Live-univers, fordi de frygter, at terrorister bruger spilplatformene til at planlægge nye angreb.

Det fremgår af nye hemmeligtstemplede dokumenter, som den tidligere amerikanske efterretningsagent Edward Snowden har lækket til dagbladet New York Times og britiske The Guardian.

Blandt orker og supermodeller

Efterretningsagenter oprettede sig som medspillere for at kunne overvåge, hvad der skete i spilverdenerne af menneskelige avatarer, alfer, nisser, orker, supermodeller og andre figurer, og indsamle oplysninger, samtidig med at de forsøgte at skaffe sig meddelere. De indsamlede også kommunikation mellem de øvrige spillere.

Den amerikanske efterretningstjeneste NSA advarede allerede i 2008 i det interne dokument med overskriften »Udnyttelse af terroristers brug af spilmiljøer og virtuelle miljøer« om, at de virtuelle spil, som millioner af mennesker verden over, gjorde det muligt for potentielle terrorister at gemme sig i det åbne land og kommunikere sammen her under falske identiteter. Mange spil tillader, at man anonymt chatter sammen eller fører samtaler gennem spillet.

»Vi ved, at terrorister bruger mange funktionsrige internetkommunikationsmedier til operationelle formål, som e-post, IP-telefoni, chat, proxytjenester (hvor ens virkelige IP-netadresse skjules, red.) og netfora, og det er højst sandsynligt, at de vil gøre brug af de mange kommunikationsmuligheder, som spil og virtuelle miljøer tilbyder,« hedder det i papirerne fra 2008.

Fik ikke tilladelse

Det fremgår ikke, om den utraditionelle overvågning rent faktisk gav pote og afslørede terrorangreb. Man kan heller ikke af papirerne se, om terrorgrupper rent faktisk brugte spilverdenerne til at kommunikere sammen, sådan som efterretningstjenesterne formodede.

Det er uklart, hvordan efterretningstjenesterne rent faktisk indsamlede folks data, og i hvilket omfang det skete. Det står også hen i det uvisse, hvordan NSA sikrede, at ingen amerikanere blev overvåget, sådan som NSA under hele overvågningsskandalen har stået fast på, at man ikke gjorde.

Selskabet bag »World of Warcraft«, Blizzard Entertainment, siger, at hverken NSA eller den britiske pendant, GCHQ, har søgt tilladelse til at indsamle oplysninger.

»Vi er ikke klar over, at der fandt nogen overvågning sted. Hvis det skete, blev det gjord uden vort kendskab eller vor tilladelse,« siger en talsmand til The Guardian.

Skarp kritik fra giganter

NSA vil ikke kommentere afsløringerne, og GCHQ vil hverken »bekræfte eller benægte«.

Afsløringen af, at også Microsoft Xbox Live-univers, som har flere end 48 millioner spillere, blev overvåget, har ført til nu bekymring for krænkelser af privatlivets fred. Sammen med Apple, Facebook, Google, Twitter, Yahoo og AOL (det tidligere America Online) har Microsoft netop sendt et åbent brev til præsident Barack Obama og den amerikanske kongres og krævet, at der sættes en stopper for den massive - også ulovlige - overvågning, som NSA er afsløret i at stå bag verden over.

»Vi forstår, at myndighederne har pligt til at beskytte deres borgere. Men denne sommers afsløringer har fremhævet det bydende nødvendige behov for at ændre på myndigheders overvågningspraksis verden over. Balancen i mange lande er tippet alt for langt i statens favør og væk fra den enkeltes rettigheder - rettigheder, som er fastlagt i vor forfatning. Det underminerer den frihed, som vi alle hylder. Det er tid til ændring,« skriver de otte.