Efter fundet af Higgs-partiklen: Hvad nu?

Hele verden jublede, da den berømte Higgs-partikel blev fundet sidste år. Men jagtenpå fysik er langt fra slut -Higgs-partiklen opfører sig nemlig ganske som forudsagt – og det er netop problemet. Der mangler stadig noget.

Et billede fra en udstilling på CERN om partikler og opdagelsen af Higgs. Fold sammen
Foto: FABRICE COFFRINI

Champagnepropperne sprang, og fysikerne jublede, da en ny elementarpartikel blev fundet i juli sidste år.

Allerede dengang var de fleste enige om, at det måtte være den længe eftersøgte Higgs-partikel, hvilket netop er bekræftet.

Fundet var enormt vigtigt, for Higgs-partiklen var den eneste brik, der manglede i det puslespil, som fysikerne kalder standardmodellen - en teori for naturens mindste bestanddele, altså alt det stof og de kræfter, der findes i universet.

Higgs-partiklen opfører sig ganske som forudsagt af standardmodellen, og alt burde være fryd og gammen. Men partikelfysikerne er nu alligevel ikke helt tilfredse. De ville faktisk hellere have fundet en partikel, der ikke helt passede ind i den gængse teori.

Det skriver Videnskab.dk

Higgs forklarer ikke alt

Sagen er den, at der mangler noget. Standardmodellen forklarer nemlig ikke alt. Den kan ikke fortælle, hvad universet mørke stof er, og den kan ikke rigtig kombineres med vores bedste teori for tyngdekraften, Einsteins almene relativitetsteori.

Og selv om Higgs-partiklen (eller rettere det allestedsnærværende Higgs-felt) forklarer, hvorfor stoffet har masse - hvorfor ting vejer noget - så har standardmodellen ingen forklaring på, hvorfor de forskellige partikler er så tunge, som de nu engang er.

Derfor er der brug for ny fysik. De teoretiske fysikere skal udvikle nye teorier, der passer med alt det, som vi kan observere - inklusive det mørke stof, som man ikke kan se direkte, men som man kan se virkningen af, fordi det påvirker synligt stof gennem tyngdekraften.

Læs også hos Videnskab.dk: Higgs-partiklen vil udløse stoleleg om Nobelprisen

Udfordringen er nu, at en ny fysikteori for alting skal passe med en partikel som den, der er produceret i CERN's store partikelaccelerator LHC - en forudsigelig og ganske kedelig Higgs-partikel uden de store overraskelser.

En sammensat partikel

Men måske er partiklen ikke så kedelig endda, og Mads Toudal Frandsen er blandt de fysikere, der hepper på, at det ikke blot er en standard-model-Higgs, der nu er fundet.

Han er lektor på Syddansk Universitet i Odense og har sin daglige gang på universitets center for partikelfysik CP3-Origins (Center of Excellence for Cosmologi and ParticlePhysicsPhenomenology), hvor fysikerne arbejder ihærdigt på at lappe de huller, der er i vores forståelse af naturen.

Læs også hos Videnskab.dk: En verden med supersymmetri

»Jeg satser på, at det er en sammensat partikel, der er fundet i LHC. En partikel, der består af nogle nye elementarpartikler, som vi ikke har opdaget før,« siger Mads Toudal Frandsen.

Måske er Higgs'en i technicolor

På CP3-Origins arbejder forskerne med en teori, der kaldes technicolor. Ifølge denne teori findes der en femte naturkraft.

»Vi kender fire naturkræfter - tyngdekraften, den elektromagnetiske kraft, den svage kernekraft og den stærke kernekraft,« fortæller Mads Toudal Frandsen og fortsætter:

»Den sidste er den, der binder kvarker sammen i protoner og neutroner. På samme måde kan en femte naturkraft - technicolorkraften - binde en ny slags elementarpartikler kaldet techni-kvarker sammen til partikler som den, der er fundet i LHC.«