Det er dyrt at være trist

Når vi er kede af det, er vi villige til at betale mere for en vare.

Viljen til at betale mere for en vare er koblet ikke kun til en følelse af tristhed, men til en større selvoptagethed som følge af nedslåethed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Colourbox

Det er en kendt sag, at tristhed kan få os til at trøste-shoppe. Men der er en anden underliggende og helt ubevist effekt af tristhed: Det får os til at betale mere for alle typer varer.

Effekten er senest påvist af amerikanske adfærdspsykologer i et samarbejde mellem flere store universiteter.

Forsøgspersoner blev sat til at se en film, som for den ene gruppe var en trist historie om død, for den anden gruppe en dokumentar om det australe Great Barrier Reef uden sindsoprivelser.

Bagefter blev deltagerne sat til at skrive en stil om, hvordan filmen påvirkede dem. Og endelig blev de spurgt, om de ville købe en sportsdrik for en del af de 10 dollar, de fik udbetalt for at deltage i forsøget.

De deltagere, der havde set den triste film, var villige til at betale langt mere for sportsdrikken - de ville i gennemsnit tre gange mere end dem, der havde set den neutrale film.

Samtidig var de højst bydende deltagere også dem, der havde brugt ord som "mig" og "jeg" mest i deres stil om filmen.

Og ingen af dem havde en anelse om, at de havde spender-bukserne på. Tværtimod var de overbeviste om, at deres valg af en rimelig pris var helt uden sammenhæng med deres følelser.

Forklaringen skulle ligge i det lavere selvværd, som kommer af at kombinere tristhed med øget selvoptagethed. Og effekten menes at være endnu større, hvis det drejer sig om mere alvorlig tristhed en den, der kommer efter en sørgelig film.