Derfor dominerer mænd visse forskningsområder

Studerende inden for mandsdominerende videnskabsområder tror, at det kræver et medfødt talent at komme til tops inden for deres felt. Forestillingen kan skræmme kvinder væk.

Foto: HO. Ny forskning tyder på, at kvinder holder sig væk fra specifikke forskningsområder, fordi de tror det kræver et specielt talent. Dette gælder blandt andet musik, matematik og filosofi, men ikke psykologi og hjerneforskning. Arkivfoto.
Fold sammen

Fordelingen af mænd og kvinder er svingende inden for forskellige forskningsområder. Nu vurderer amerikanske forskere, at en af grundene til, at der er mangel på kvinder inden for nogle felter, er, at de tror, det kræver et særligt talent. Det skriver Sciencemag.org ifølge Videnskab.dk.

To amerikanske forskere har adspurgt 1.820 nyuddannede studerende, postdocs og fakultetsmedlemmer hos ni større forskningsinstitutioner i USA om vigtigheden i at have ’et medfødt talent’ eller ’en særlig evne, der bare ikke kan læres’ til at lykkes i deres felt. Det har forskerne sammenlignet med værdien af ’motivation og vedvarende indsats’.

Filosoffer, musikere og matematikere troede mest på vigtigheden af et medfødt talent, og disse faggrupper havde ifølge Sciencemag.org den mindste andel af kvindelige doktorgrader.