Danskernes TV-indkøb falder

Der bliver købt færre fladskærms-TV i Danmark, men det samlede salg for 2013 er højere end tidligere ventet.

Interessen for forbrugerelektronik - fladskærms-TV, computere, tavle-PCer, mobiltelefoner, køkkengrej, vaskemaskiner og meget, meget mere - er uden ende, men pengepungen sætter grænser. Foto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: STEVE MARCUS

LAS VEGAS, USA: Danskerne har i 2013 skruet ned for investeringerne i nye fladskærms-TV. Dermed forsætter tendensen med et faldende salg af fjernsyn i Danmark, og det forventes da også, at tallet vil falde yderligere i år.

I 2013 købte danskerne 500.000 nye fladskærmsfjernsyn, hvilket er det laveste tal set over en femårig periode - og 30.000 færre end i 2012. Det viser de nyeste tal fra brancheforeningen Branchen Forbrugerelektronik (BFE), som samler alle de store elektronikproducenter og TV-aktører i Danmark.

Set i forhold til tidligere forventninger til udviklingen i år, som blev udfordret af en svær sommerperiode, henviser direktør for BFE, Laila Kelp Rasmussen til, at salget dermed lander pænere end forventet tidligere på året.

Dengang lød vurderingen på, at salget formentlig kunne nå et indeks 90 i bedste fald - og i værste fald et indeks 85. Det har dog vendt henover efteråret, og salget af fladskærme vil ifølge BFEs estimat formentlig lande på 94.

»Det er ingen hemmelighed, at vi ikke havde en særlig god sommer for salget. Men nu ser det ud til, at vi ender på et estimat med en halv million fjernsyn. Vi håber, det er en trend, at salget er på vej frem, så vi igen kan få et stigende antal fjernsyn i Danmark,« siger Laila Kelp Rasmussen, der præsenterede tallene på verdens største forbrugerelektronikmesse Consumer Electronic Show - CES, i Las Vegas USA.

Smart skal også være nemt

En af de tendenser, der ifølge Laila Kelp Rasmussen vil kunne være medvirkende til det, er at danskerne i højere grad begynder at tage de såkaldte smart-TV til sig, der kan gå på internettet, har indbygget apps og kan kommunikere med andre enheder.

»En af de ting, vi forventer vil tage til, er, at danskerne vil begynde at tage smart-TV endnu mere til sig. Vi har hørt flere gange, at det ikke er nok, at det er et smart-TV, det skal også være simpelt. Det er en hurdle, vi skal over, og på det område ser vi også her på CES, at en af de store tendenser ikke bare er smart, men »smart and simple«,« siger Laila Kelp Rasmussen.

Det er ifølge BFE er det omkring 80 procent af de solgte TV, der i 2013 var smart-TV.

Tallene for 2013 er ikke endelig tal, men et estimat baseret på salgstal fra de første 11 måneder og et skøn for resten af året, der endnu ikke er opgjort. Ligesom prognoserne for 2014 er baseret på et estimat og meldinger om forventning af indgåelse af aftaler om leverancer til butikkerne i år.

Prognosen fra BFE lyder på, at der fortsat vil ske et fald i salget af fladskærms-TV i år - og vurderer i en prognose for året, at det samlede salg vil nå 480.000 i år.

I dag har 92 procent af danskerne en fladskærm, mens halvdelen har to.

Flere indkøb af hjemmebiograf

Salgsopgørelsen fra BFE rummer ud over fladskærmsfjernsyn også modtagerbokse, afspilningsudstyr, audioprodukter, bilprodukter samt kategorien computer, mobil og tele. Det er kun salget af »home cinema« eller hjemmebiograf samt produktkategorien computer, mobil og tablets, der er steget i 2013. Salget af hjemmebiograf steg sidst år til 130.000 fra 106.000 i 2012, og det tal forventes at nå 150.000 solgte enheder i år ifølge prognosen fra BFE.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES) på www.business.dk/digital, www.b.dk/tech og i Berlingske. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).