Danskerne vil gerne gøre mere selv på nettet

På 17 udvalgte områder har digital selvbetjening nu sammenlagt udrangeret papirblanketterne i kommunerne, men der er stadig lang vej igen til målet om 80 procents digitalisering i 2015.

Mange kommuners borgerservicemedarbejdere hjælper folk med at komme i gang med digital selvbetjening, for der er store penge at spare, hvis folk dropper papirblanketterne. Arkivfoto: Camilla Rønde, Scanpix        Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Rønde

Digital selvbetjening er blevet populært hos danskerne. Nu kommer der flere anmeldelser og ansøgninger via Internet end på papirblanketter i kommunerne.

På et år er brugen af digital selvbetjening blevet dobbelt så stor på 17 udvalgte, kommunale områder, som Kommunernes Landsforening (KL) har målt på, siden man i 2011 valgte for alvor at slå et slag for at få udryddet papirmængderne. Det drejer sig blandt andet om flyttemeddelelser, sundhedskort og EU-sygesikringskort samt optagelse i dagtilbud, hvor 51 procent nu foregår digitalt.

Stor forskel - men størrelsen er ikke afgørende

Der er stadig et godt stykke op til de 80 procent, som i 2015 er målet for den danske selvbetjening på nettet, men der er også store geografiske forskelle fra kommune til kommune. Frederikshavn Kommune modtager således 94 procent af alle flyttemeddelelser elektronisk, mens 98 procent i Kolding Kommune bestiller det blå EU-sygesikringskort over nettet, fremgår det af rapporten »Kommunernes henvendelsesmønstre foråret 2013«, hvor 54 af landets 98 kommuner er blevet spurgt. Region Nordjylland er samlet set længst fremme i skoene med en selvbetjeningsgrad på 76 procent, mens Region Hovedstaden er bagest i feltet med 67 procent. Derimod gør det ingen forskel på interessen for selvbetjening, hvor mange der bor i kommunen.

Regeringen, kommunerne og regionerne har lagt en fælles digitaliseringsstrategi for at få flest muligt af danskerne til at betjene sig selv over nettet, hvor det er muligt. Det vil nemlig give milliardbesparelser i forhold til papirer og dokumenter, hvor nogen skal indtaste oplysningerne én gang mere med risiko for fejl.

Ny bølge til jul

Som led i strategien bliver der hvert år i december flere områder, hvor papirblanketterne helt forsvinder, så der ikke er andre muligheder end at bruge nettet og derved gradvis tvinge danskerne til at betjene sig selv. Den første af disse bølger begyndte 1. december 2012. Den indbefatter at bestille nyt sundhedskort og EU-sygesikringskort, ansøge om børnepasning, skrive sit barn op til skole og SFO, ansøge om Uddannelseskort, betale for jagttegn, melde sig til ungdomsuddannelser og ansøge om videregående uddannelser og ansøge om tilbagebetaling af SU. Næste bølge begynder lige før jul.

KLs undersøgelse viser, at størstedelen af henvendelserne til kommunerne - nemlig 37,4 procent - handler om generelle råd og vejledning. Den slags koster ikke så mange penge. Men 34 procent af henvendelserne handler om at få oprettet en ny sag, og her vil kommunerne rigtigt gerne kunne give folk mulighed for selvbetjening. Andre 17,5 procent af sagerne går på at få oplysninger om en igangværende sag. Også det vil man snart selv kunne klare ved at bruge funktionen Min Side på borger.dk, der er tænkt som en slags digital hoveddør til det offentlige.

Bedre hjemmesider fremmer gør-det-selv-trangen

Undersøgelsen viser også, at når en kommune fokuserer indsatsen på at få borgerne til at betjene sig selv, kan det aflæses på brugen af de digitale løsninger.

»Det giver pote at investere i hjemmesiden. Resultaterne fra tælleugerne viser, at kommuner, der har brugt flest penge på hjemmesiden, også har en højere andel af selvbetjening,« hedder det i rapporten.

Men det er tit småting, der gør forskellen. I kommuner, der sender et autosvar med henvisning til selvbetjening, når folk skriver, er der fire procent flere end landsgennemsnittet, som går i gang.