Danskerne vender tilbage til Twitter

Efter en brat opbremsning og et kæmpe dyk i interessen er danskerne nu vendt tilbage til den sociale tjeneste Twitter. Tjenesten satte dansk rekord under Melodi Grand Prix.

Melodi Grand Prix fik mange flere danskere til at bruge nettjenesten Twitter, hvorigennem man kan sende korte beskeder. Illustration: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Mens der i disse dage er nye rapporter om, at de helt unge dropper Facebook til fordel for andre græsgange, ser det anderledes ud for den noget mere simple tjeneste, Twitter. Tidligere på året viste to forskellige analyser af den danske brug af Twitter, at danskerne i et helt usædvanligt stort omfang vendte ryggen til tjenesten. Det bombede antallet af nye, danske twitterbrugere helt tilbage til niveauet fra 2008.

Nu viser en ny analyse fra sitet overskrift.dk, at den bratte nedgang var midlertidig, og i øvrigt ganske svær at forklare. Danskerne er nemlig nu vendt tilbage til Twitter - og ifølge den seneste opgørelse fra overskrift.dk er der nu 150.000 danskere, der har fået profil på det sociale medie.

Overskrift.dk har i en årrække overvåget og registreret brugen af Twitter i Danmark, og regnes for at stå bag den mest præcise statistik over den danske del af det sociale medie.

5.000 nye brugere om måneden

I slutningen af 2012 var der blot lidt over 1.000 danskere, der oprettede en konto - men i årets første måneder er tallet sprunget opad igen og ligger nu relativt stabilt på 5.000 nye brugere fra Danmark om måneden.

Den pludselig nedgang og efterfølgende bratte stigning er dog svær at forklare for Stefan Bøgh-Andersen, der står bag den sociale mediemonitoreringstjeneste Overskrift.dk.

»Vi har erfaring for, at det ofte er store begivenheder, der trækker læsset. Folk melder sig til i forbindelse med X-faktor, Melodi Grand Prix og den slags - for at kunne føre en samtale med andre, mens begivenheden står på. Og her var der i slutningen af 2012 ikke nogen begivenheder, der slog igennem. Det har vi haft i år,« siger han.

Behøver ingen venner

Stefan Bøgh-Andersen peger blandt andet på koncerterne med teenageidolerne Justin Bieber og One Direction som begivenheder, der slår igennem på Twitter-brugen i Danmark.

»Der er jo efterhånden grænser for, hvor mange nye der kan komme til på Facebook - men Twitter er anderledes, fordi man ikke behøver være venner med folk, men kan nøjes med at følge dem. Her ser vi fx hele tiden en understrøm af piger, der kommer på for at tale om sådanne teenageidoler. Mange mener, at Twitter ikke er så interessant, fordi der ikke er så mange på - men dem, der faktisk er på, er jo vigtige folk, for eksempel politikere, journalister og sportsfolk, som mange interesserer sig for,« siger han.

Brugen af sociale medier er temmelig broget i Danmark. Flest har en konto på Facebook, der har flere end tre mio. danske brugere, hvilket gør netværket en gigant trods rapporterne fra USA om vigende interesse blandt de unge. Det professionelle netværk LinkedIn er også stort med over en mio. danske brugere - mens det er noget mere uklart, hvor mange danskere der bruger Googles sociale netværk Google+, Pinterest, KIK eller de mange bittesmå, ukommercielle netværk som Friendica, identi.ca eller Diaspora.

Stor Twitter-andel er inaktiv

Blandt de 150.000 Twitter-brugere er en stor andel dog fortsat helt inaktive, viser tallene fra overskrift.dk. Op mod 80.000 brugere har således tweetet under ti gange (af dem har 43.000 aldrig tweetet overhovedet), og op mod 65.000 danske brugere har under 10 followers - altså folk, der følger deres tweets.

Blandt de aktive brugere er der dog godt gang i den - faktisk så godt, at Twitter i Danmark satte rekord, da Emmelie de Forest vandt Melodi Grand Prix i lørdags.

»Da det blev annonceret, at Danmark havde vundet, røg der 1.000 tweets af sted på ti minutter. Det er ret meget,« forklarer Stefan Bøgh-Andersen.

I alt blev der tweetet mere end 13.000 gange under showet.

Sidste år var der blot 7.000 tweets under showet, der dog varede en time kortere - og hvor Danmark, som bekendt, ikke vandt.

DEBAT | Kan man tolke, at Facebook så er ved at være yt? Del dine tanker om de forskellige sociale medier herunder eller på facebook.com/berlingske