Danskerne køber færre men dyrere fladskærme

Fladskærmssalget falder igen i år. Til gengæld bruger vi gerne flere penge og vælger de nye ultra-HD-skærme.

Ultra-HD er TV-skærme med en opløsning, der er fire gange højere end dagens fuld-HD. Nu begynder skærmene med de langt mere detaljerige billeder at falde i pris, selv om man fortsat skal betale en del mere. Her et stort LG-TV i ultra-HD og i hele 105 tommer. Foto: Hannibal Hanschke, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: HANNIBAL HANSCHKE

BERLIN: Salget af fladskærmsfjernsyn i Danmark fortsætter med at falde. Til gengæld tager danskerne de nye og meget skarpere ultra-HD-skærme til sig.

I år ventes der solgt 450.000 fladskærme i Danmark mod 475.000 sidste år og 530.000 i 2012. Til gengæld forventer forbrugerelektronikbranchen ikke, at omsætningen vil falde, fordi folk køber dyrere fjernsyn, især på grund af de bedre skærme.

»Vi vil blive ved med at ligge i dette leje en tid endnu. Skærmene er til gengæld lidt dyrere og kan meget mere,« siger Laila Kelp Rasmussen, direktør i brancheforeningen Branchen Forbrugerelektronik (BFE), som samler den danske elektronikbranche.

Lær at sige »ultra-HD«

TV-producenterne har i år - som man kan se på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin i disse dage - satset markant på fjernsyn med højere opløsning end fuld HD, som de fleste kender fra deres nuværende TV-apparat. Ultra-HD (UHD, af nogle producenter kaldet 4K) har en skærmopløsning, der er fire gange højere end fuld HD. Kvaliteten af originalmaterialet - film eller TV-udsendelser - er simpelt hen bedre, og det giver skarpere billeder med langt flere detaljer og bedre lyd. Til gengæld koster UHD-TV en del mere end almindelige fladskærme.

Forbrugerelektronikbranchens forsigtige skøn er, at hver niende TV-apparat, der er solgt i danske butikker, svarende til 40.000 styk, i år vil være ultra-HD-fjernsyn. Oveni begynder de første såkaldte OLED-skærme med meget skarpere skærme at komme frem, dog stadig til meget høje priser.

»Med en fornuftig jul ventes ni procent af fladskærmssalget i år at være UHD-TV. Hvis priserne på OLED-skærme bliver gode, altså lidt lavere priser, vil man måske kunne sælge 10.000 OLED-skærme i år, svarende til to procent af det samlede TV-salg,« siger Laila Kelp Rasmussen, som understreger, at det er et usikkert skøn.

To af ti skærme er over 50 tommer

Der bliver solgt rigtigt mange store TV-skærme i Danmark. To af ti skærme er i dag over 50 tommer store, og gennemsnitsstørrelsen ligger nu omkring 45 tommer.

Den samlede bestand af TV-apparater falder i Danmark. I dag står der 5,6 millioner apparater mod 5,7 millioner sidste år. Mange af de gamle billedrørsfjernsyn forsvinder lige så stille fra hylder og reoler. 4,8 millioner fladskærme står der i danske hjem. 92 procent har en fladskærm, og 55 procent har to eller flere fladskærme stående.

»Med så store fladskærme køber otte af ti ikke overraskende deres fladskærm i en fysisk butik og kun omkring 15 procent på nettet,« siger BFE-direktøren.

Tilbagegang over en bred kam

Med hjemmebiografanlæg som den eneste undtagelse forventer elektronikbranchen, at salget af alle øvrige typer udstyr - DVD-afspillere, Blu-ray-afspillere, stereoanlæg, DAB-radioer, MP3-afspillere, højttalere, navigation og bilradioer - går tilbage.

Salget af bærbare PCer ventes at falde fra 420.000 sidste år til 400.000 i år, af stationære PCer fra 115.000 til 100.000, mens tavle-PCer omvendt fortsat sælger bedre. I år ventes der solgt 750.000 tavlecomputere i Danmark mod 660.000 sidste år, frem for alt, fordi priserne falder, og der kommer flere og bedre produkter i alle priskategorier. Også smartphonesalget ventes at stige, nemlig fra 1,27 millioner styk i 2013 til 1,3 millioner i år. Derimod vil danskerne kun købe 40.000 simple mobiltelefoner i år mod 75.000 sidste år.

Laila Kelp Rasmussen ser som de store teknologitendenser, at alt udstyr helst skal kobles på Internet, at man bruger rigtigt mange forskellige enheder på samme tid, og at man forventer, at alle enheder skal kunne det hele. Man vil ikke have forskellige dimser til forskellige ting. Desuden skal teknologien være enkel.

Berlingske dækker IFA på www.b.dk/tech, www.business.dk/digital og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).