Danskerne: Ja tak til velfærds-IT

Halvdelen af befolkningen er begejstret for at bruge ny teknologi på velfærdsområdet. Men hver fjerde er kritisk, og lovgivningen spænder stadig ben for nye tiltag.

Telemedicin, hvor patienterne hjemmefra kan f.eks. måle deres blodsukker og skrive målingerne ind på computeren, eller få lægen eller sygehuset frem på en videoforbindelse i stedet for at skulle omkring sygehuset, kan spare Danmark for meget store milliardbeløb. Arkivfoto: Morten Germund, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund

Der er store forventninger til, at moderne teknologi på velfærdsområdet vil sikre Danmark et løft opad.

36 procent af danskerne ser et meget stort potentiale i velfærdsteknologien, 56 procent tror på et stort potentiale, og kun syv procent ser begrænsede muligheder i at bruge IT til alt fra robotstøvsugere til videoforbindelser til lægen og sygehuset.

Det fremgår af den største, årlige kortlægning af brugen af IT i Danmark - i både erhvervslivet og det offentlige -, »IT i praksis«, som for 18. gang udgives af konsulenthuset Rambøll Management Consulting og IT-brugerorganisationen Dansk IT.

Det er klogt at have en plan

Begejstringen - og forbeholdene - er stort set ens ud over alle befolkningsgrupper.

Der er dog store geografiske forskelle. I Midtjylland har 42 procent af kommunerne og regionen opnået mærkbare effektiviseringer mod kun syv procent i Syddanmark.

Undersøgelsen viser, at de bedste resultater opnåes af dem, der har set på andres erfaringer, ved, hvad de præcis vil have, og hvad de vil have ud af det.

Kræfterne vil i det kommende år blive lagt i at inddrage borgerne og dermed brugerne og i at forbedre de ansattes viden. Derimod er der ikke så stort fokus på at stille krav til borgerne om, at de skal bruge velfærdsteknologier.

Lovgivningen driller

46 procent af kommunerne - og 12 procent af de statslige myndigheder - betragter manglende tilpasning af lovgivningen som den største barriere for at kunne gennemføre den store digitalisering af Danmark - en øvelse, der skal spare to milliarder kroner om året, når papiret afskaffes, og danskerne i vidt omfang betjener sig selv via internetforbindelsen.

Rapporten viser, at den digitale selvbetjening blandt danskerne vokser, og at vi er ganske tilfredse. Faktisk er det - bortset fra personlig betjening - den kommunikationskanal med det offentlige, som man er mest tilfreds med.