Danskere skal sikre digital succes

Det er afgørende vigtigt, at brugerne af de digitale selvbetjeningsløsninger over nettet hos det offentlige bliver inddraget længe, før man åbner dem, siger Rigsrevisionen.

Den offentlige netportal, Borger.dk, er tænkt som en slags hoveddør til alle de digitale selvbetjeningsløsninger. Mange kommuner har egne oversigter over mulighederne. Borger.dk havde i januar 2013 besøgsrekord med 1.907.394 besøg. Det er en stigning på 43 pct. sammenlignet med den tidligere besøgsrekord fra januar 2012, hvor besøgstallet var 1.332.204. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne skal med på råd om, hvordan vi bliver flest mulige, der bruger digital selvbetjening hos det offentlige.

Både den tidligere og den nuværende regering har sat sig som mål, at op mod 80 procent af alle breve til danskerne fra det offentlige i 2015 bliver sendt digitalt, og at det offentlige modtager op mod 80 procent af alle ansøgninger og anmeldelser digitalt. Det kan der nemlig spares milliarder af kroner på.

Stor undersøgelse på vej

Derfor vedtog Folketinget i juni 2012 at sætte første bølge af »kun digitalt«-løsninger i gang fra december 2012. Herefter kan man kun bruge netløsninger for f.eks. at bestille nyt sundhedskort og EU-sygesikringskort, ansøge om børnepasning, skrive sit barn op til skole og SFO, ansøge om Uddannelseskort, betale for jagttegn, melde sig til ungdomsuddannelser og ansøge om videregående uddannelser og ansøge om tilbagebetaling af SU.

Nu har Rigsrevisionen set på, hvordan man sikrer, at de, der faktisk skal bruge selvbetjeningsløsningerne, altså danskerne, får indflydelse på, at de virker, som de skal, at de er enkle at betjene, og at man faktisk kan få udført - og fuldført - opgaven selv.

Det skal ske gennem en undersøgelse af fire-fem digitale løsninger. En af dem er det udskældte, digitale tinglysningssystem under Justitsministeriet og af det fælles adgangssystem NemID under Finansministeriet.

Afgørende vigtigt at spørge brugerne

De digitale løsninger, som snart bliver udvalgt, skal måles på, om netop brugervenlighed er tilstrækkeligt med i billedet, når man udvikler selvbetjeningen på nettet, og om danskerne er blevet ordentligt inddraget, allerede mens de første tanker blev gjort.

»Det er afgørende, at brugerinddragelsen sker, så den understøtter brugervenlighed og derigennem en så høj anvendelsesgrad som muligt. Det kræver bl.a., at målet med at inddrage brugerne er klart, at det overvejes, i hvilke faser brugerne skal inddrages, og at inddragelsen tilrettelægges forskelligt, alt efter hvilken digital løsning der er tale om, og hvilken fase løsningen befinder sig i,« skriver rigsrevisor Lone Strøm i et notat til statsrevisorerne, som har sat hende på opgaven.

Hun understreger dog, at der er »ingen garanti for, at brugerinddragelse i sig selv sikrer en høj brugervenlighed, eller at høj funktionel brugervenlighed medfører en høj grad af anvendelse af en given digital løsning.«

Det er nemlig afgørende, at danskerne faktisk ved, at der overhovedet findes mulighed for digital selvbetjening via nettet - og at man kan finde den på enkel vis.

Obligatorisk for virksomheder i år

Fra foråret 2013 vil al skriftlig kommunikation mellem det offentlige og virksomhederne ske digitalt. Meddelelser, breve m.m. afleveres i virksomhedens eBoks, en digital postkasse.

Fra 1. november 2014 vil alle danskere over 15 år tilsvarende få meddelelser m.m. i deres eBoks, hvor millioner i forvejen modtager deres lønseddel, papirer fra banker og forsikringsselskaber m.m. Derved sparer det offentlige store summer på porto og forsendelse.

Det kræver (gratis) NemID at kunne bruge de digitale selvbetjeningsmuligheder. 3,7 millioner danskere har nu en NemID.