Danskere finder Jordens varme tvilling

Forskere på Niels Bohr Institutet har spillet en central rolle i målingen af de to mindste planeter, der nogensinde er opdaget uden for solsystemet.

Her NASAs illustration af, hvordan man forestiller sig, Kepler-20f ser ud. Fold sammen

Den hedder Kepler 20-f, den befinder sig omtrent 1.000 lysår borte, og den er næsten præcist på størrelse med Jorden.

Kepler 20-f har endda en planetarisk lillesøster med en radius, der er omtrent 0,87 af Jordens. Det vil sige, at den størrelsesmæssigt befinder sig et sted mellem Mars og Venus. (Se mere hos NASA her.)

Dermed er de to nyopdagede planeter de mindste, der nogensinde er observeret uden for solsystemet. Tilmed har forskere på Niels Bohr Institutet i København spillet en afgørende rolle for bestemmelsen af de to fjerne planeters størrelse og temperatur.

- Desværre befinder begge planeter sig uden for den grønne, beboelige zone. Kepler 20-f har en overfladetemperatur på godt 400 grader, mens den anden og mindre er endnu varmere, fastslår astrofysiker ved Niels Bohr Institutet, Lars Buchhave.

Måler lystab

Opdagelsen er gjort ved hjælp af den amerikanske Kepler-satellit, der specifikt har til formål at opdage fjerne såkaldte exoplaneter i et ganske bestemt område af himmelhvælvet omkring stjernebilledet Svanen.

Keplers uhyre følsomme instrumenter måler det minimale lystab, når en planet passerer forbi sin moderstjernes skive. På den måde har Kepler i løbet af godt to års observationer været i stand til at mangedoble antallet af kendte exoplaneter til nu over 2.500

For et par uger siden kunne NASA offentliggøre opdagelsen af planeten Kepler 22-b, der med en overfladetemperatur på godt 20 grader faktisk ligger i den interessante beboelige zone. Til gengæld er Kepler 22-b formentlig for stor til at kandidere til en fast klippeplanet som Jorden. Snarere er den en mindre gasplanet som f.eks. Neptun.

- Vores håb er naturligvis snart at opdage en planet, der både ligger i den beboelige zone og er på størrelse med Jorden. Min vurdering er, at vi er meget tæt på at opdage en sådan Jorden version II, siger Lars Buchhave til b.dk.

Vi bør i øvrigt ikke gøre os håb om at kunne foretage et snarligt besøg ude på Kepler 20-f. Hvis vi i dag begyndte at flyve derud med Apollo 11-hastighed - det vil sige med ca. 40.000 km/t - vil vi ankomme til planeten om lige knap 27 mio. år.

De nye planetopdagelser er netop offentliggjort i det ansete tidsskrift Nature.