Danske nørder satte verdensrekord i øko-ræs

DTU sejrede og satte en verdensrekord til øko-ræs i Rotterdam. De to andre danske hold markerede sig med også med gode placeringer.

Foto: Rasmus Yde Post

På den sidste dag for Shell Eco-marathon havde solen endelig bestemt sig for at skinne over ingeniørnørderne, der var samlet i Rotterdam.

Det gode vejr og solen i ryggen hjalp dog ikke DTU-holdet, da de brugte deres sidste forsøg på at opnå et bedre resultat.

Det betød imidlertid heller ikke det store, eftersom sejren allerede var sikkert i hus. DTU-holdet præsterede at køre over dobbelt så langt på literen som andenpladsen i deres kategori: Urban Concept – forbrændingsmotor - etanol. Det skriver Videnskab.dk, hvor du kan læse alt om det spændende øko-ræs i Rotterdam: http://videnskab.dk/teknologi/danskere-til-tops-i-ingenior-raes

»Det er gået godt. Vi står tilbage med en god mavefornemmelse efter at have været nede, da vores første to forsøg på at gennemføre gik i vasken.«

»Det er fantastisk, at vi slog rekorden – omend det var knebent. Det giver også en rigtig god fornemmelse i forhold til næste år, at vi har en bil, vi kan bygge videre på,« siger Mads Bernitt, der studerer Produktion og Konstruktion på DTU, Danmarks Tekniske Universitet, til Videnskab.dk.

DTU Roadrunners præsterede at forbedre deres verdensrekord fra 611,1 km/l til 612,3 km/l.

Læs også hos Videnskab.dk: Danmark i front ved øko-ræs

DTU-holdet havde brugt hele den sidste nat på at implementere et såkaldt KERS-system, der opsparer bremseenergi via et mekanisk system.

KERS-systemet fungerer ved, at et svinghjul opfanger noget af den energi, som udløses ved nedbremsning. Et elektronisk system lagrer derefter bremseenergien i et lithium-ion-batteri, som så leverer energi, når der skal accelereres igen.

»Vi blev færdige med KERS-systemet tidligt i morges en time før sidste forsøg. I tilfælde af, at det ikke havde virket, stod der én klar med en stiksav, sådan vi kunne skære systemet af igen.«

»Systemet viste lovende resultater, når det virkede og er helt klart noget, vi skal bygge videre på næste år,« fortæller Mads Bernitt.

Læs også hos Videnskab.dk: DTU’s øko-bil slår alle rekorder

Shell Eco-marathons sidste dag bød på drama til det sidste. Dårligt vejr i løbets første dage havde afholdt mange hold fra at sende deres biler på banen, da især prototype-klassen er dårligt udrustede til at klare regn.

På sidste dagen kæmpede de to dobbelt A'er (Aarhus og Aalborg universiteter) sig frem til podiepladser, da de begge lå på tredjepladser i deres klasse med under en time tilbage af løbet.

Da den fede dame havde sunget, rakte deres præstationer dog ikke til podiepladser. Aarhus-holdet endte på en femteplads, mens aalborgenserne endte på en fjerdeplads.

Læs også hos Videnskab.dk: Økobilistens våde drøm: 3.000 kilometer på literen

Debutanterne fra Aarhus havde knap nok forventet at være i stand til at gennemføre den officielle inspektion, der giver adgang til løbet, så stemningen var høj, på trods af at podiepladsen røg til sidst.

»Det er gået over al forventning. Det har været en kæmpe udfordring bare at få en bil, der kunne deltage, så vi er ovenud tilfredse. Vi har forbedret os meget hen over ugen, hvilket beviser for at vi er kompetente og godt kan være med i det her ræs,« siger Simon Zdrenka, der studerer til civilingeniør i mekanik ved Aarhus Universitet.

I prototype-klassen for batteridrevne biler præsterede aarhusianerne at køre 661,8 km/kWh, hvilket er næsten dobbelt så langt som deres første forsøg.

Læs også hos Videnskab.dk: ’Min kan køre længere end din!’

Team Aalborg energi stillede for første gang op med to biler.

Holdet debuterede i Urban Concept-klassen med bilen Carbon Killerwhale. Det gik dog ikke helt efter planen i Urban Concept-klassen, da Carbon Killerwhale aldrig fik gennemført de 10 runder på Ahoy banen i Rotterdam.

»Vi er selvfølgelig skuffede - men vi har også lært en masse ting,« siger Anette Petersen, der studerer på Aalborg Universitet.

Aalborgenserne havde fået meget opmærksomhed for, at mange af delene til bilen var lavet i plastik med en 3D-printer.

»Det var faktisk ikke plastikdelene, der var problemet. Det var motoren og to kulfiberstænger, der fejlede, men havde vi haft to dage mere til at makke med bilen, er jeg sikker på, det havde lykkes,« fortæller Anette Petersen.

Læs også hos Videnskab.dk: Se de fedeste øko-racere

Den anden bil fra Aalborg, Carbon Cobra, der deltog i prototype-klassen med hydrogen som drivkraft endte præcist med samme placering som sidste år. I sidste og bedste forsøg præsterede bilen at køre 291,3 km/kWh.

»Fjerdepladsen er udmærket. Vi har ikke ændret det store ud over vores kørselsstrategi. Vi har mest været forkuseret på Urban Concept-klassen,« fortalte Anette Petersen.

Sammenlagt gik det bedre end forventet for de danske biler til Shell Eco-marathon.

Og skal man tro de studerende selv, kommer det til at gå endnu bedre næste år, da alle holdene har fået blod på tanden og har spandevis af ideer til forbredringer, så Danmark kan dominere løbet næste år.

Læs også hos Videnskab.dk: Kig i motorrummet på de danske øko-biler