Danske forskere finder nøgle til muskelvækst

miRNA, som tidligere blev set som ubrugeligt DNA, viser sig at have afgørende betydning for muskelcellers udvikling. Forskere løfter sløret for de underliggende mekanismer bag muskeldannelse og alderdom, som åbner perspektiver for behandling af blandt andet ældre og muskelsvage.

Foto: Nils Meilvang.
Fold sammen

Forskere fra Rigshospitalet og Københavns Universitet har tidligere vist, at unge mennesker, der træner meget, har højere sandsynlighed for et sundt liv og en sund aldring, og at denne forbedring kan skyldes niveauet af muskelspecifikke molekyler (miRNA'er), som tidligere blev kaldt DNA'ets 'junk'.

Molekylerne er med til at regulere – det vil sige hæmme eller fremme – proteindannelsen afhængigt af, hvor meget de kommer til udtryk. Og den balance i genudtrykket bliver påvirket positivt jo mere, man træner.

I et nyt studie har forskerne nu vist, at udtrykket af tre af de fire muskelspecifikke miRNA'er – især hos mænd – er højere i muskulaturen hos ældre i forhold til den yngre befolkning, og at de med høj sandsynlighed har betydning for proteindannelsen og muskelstyrken hos den ældre befolkning.

Læs også hos Videnskab.dk: Hvordan træner man rigtigt?

Efter studiet i 2010 tænkte forskerne, at det ville være oplagt at se på, om der også er en sammenhæng mellem alderdom, muskelfunktion og udtrykket af de fire muskelspecifikke miRNA'er.

De satte sig derfor for at undersøge, om det samme muskelfremmende forhold ville gøre sig gældende for den ældre befolkning, som ofte er svagere og med tiden kan blive ude af stand til at klare sig selv på grund af svindende muskelstyrke.

Og det viser sig faktisk, at ældre, med faldende konditionstilstand, har et højere udtryk af disse miRNA'er, som kan hæmme muskeldannelsen.