Dansk Netflix varsler heftig konkurrence

Allerede om et par uger står YouSee klar til at fremvise deres svar på indtoget fra Netflix. Kampen kommer til at stå om indholdet, mener ekspert.

Trods ekspansion bløder Netflix penge i USA, hvor selskabet i sidste kvartal tabte både omsætning og massevis af brugere efter prisstigninger. Selskabet har dog 27,6 mio. brugere verden over. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN LANE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Først betaler man licens. Så betaler man abonnement for sit kabel-TV. Og fra efteråret vil den amerikanske filmstreaming-tjeneste, Netflix så have, at danskerne, oveni alt det andet, også betaler et abonnement hos dem til gengæld for fri adgang til film og serier.

Men det kan de faktisk godt få succes med, mener medieanalytiker fra Pricewaterhouse Coopers, John. G. Sørensen.

- Det er penge, man vænner sig til at betale. Engang havde vi jo kun DR, men i dag har alle jo kabel-TV eller en anden digital løsning. Så det er blevet en alment accepteret omkostning. Men det kræver, at de har noget relevant indhold - noget, man ikke har adgang til i forvejen, siger han.

Rygterne om Netflix' indtog på det nordiske marked har cirkuleret i månedsvis, og det var derfor ventet, da tjenesten i morges kunne meddele, at rygterne talte sandt. Netflix kommer til Danmark i løbet af efteråret - men prisen og indholdet er endnu helt ukendt.

Se også: "Test: Årets bedste fladskærms-tv" (19 kr.)

Pris: Ukendt. Måske 100 kroner

At dømme efter priserne i Storbritannien, hvor Netflix lancerede tidligere på året, vil de danske priser givetvis lande omkring 100 kroner om måneden for fri adgang til film og serier. Og kundegrundlaget, der skal gøre det til en god forretning, kan sagens være tilstede, mener John G. Sørensen.

- Der er to overordnede tendenser. Nemlig at folk generelt bruger flere timer foran en skærm, og at man generelt ikke gider betale for noget møg. Derfor tror jeg også, at en tjeneste med de rigtige film, lanceret på det rigtige tidspunkt, vil kunne få en god forretning ud af det. Det bliver nok ikke flertallet af danskere, der bliver kunder - men det behøver man heller ikke for at skabe en god forretning, siger John G. Sørensen, der entydigt peger på forbrugerne som vinderne af kampen om det digitale indhold.

Musik langt fremme

Mens musikelskerne efterhånden nyder godt af et righoldigt tilbud af streaming-tjenester som Spotify, Rdio, Wimp og TDC Play, har filmfolket endnu haft sådanne on demand-tjenester til gode.

YouSee, Stofa, Apple og enkelte andre har eksperimenteret lidt med området, og enkelte teknisk kyndige danskere har hygget sig med at omgå Netflix' blokering af ikke-amerikanske brugere, men online-filmudlejning i større stil er fortsat et marked, der har til gode at eksplodere.

Kun et blandt flere

Her er Netflix kun et blandt flere bud, og både elektronikproducenter som Apple, Google, Samsung Sony og mange andre roder med tilbud om TV-indhold, leveret via netforbindelsen. Herhjemme er landets største kabel-TV-udbyder, det TDC-ejede YouSee allerede klar med tiltag, der skal forsvare selskabets position som den primære leverandør af TV-billeder til danskerne.

YouSee har længe arbejdet på Netflix-lignende løsninger, og vicedirektør Ulf Lund forklarer, at YouSee allerede den 27. august er klar til at præsentere en konkurrent, som vil kunne udfordre Netflix på både indhold og pris.

YouSee har i forvejen en filmudlejningsforretning, som er i stærk vækst, selv om den stadig er en ret lille del af YouSees samlede forretning.

- Vi kan godt forstå, at Netflix kommer til Danmark, for vi er enige i deres analyse af, at markedet er ved at være klar til onlinefilmudlejning. Det marked er stort set vores alene i dag, og indtil videre har vi været alene om at sparke det i gang, så alene af den grund er det glædeligt, at der nu kommer en spiller mere, som kan være med til at lære danskerne at se film på denne måde, siger Ulf Lund.

Ikke-eksisterende prispres

Det stort set ikke-eksisterende marked har også betydet, at prispresset langt fra har været så intenst, som det ses inden for andre områder. Udsigten til at pres på prisen skræmmer dog ikke YouSee.

- Vi tror på, at danskerne fortsat helst vil se film på deres TV, og ikke på for eksempel på deres computerskærme. Så nøglen til succes vil gå på, hvem der er bedst til at hjælpe danskerne med at flytte TV-signalet fra internettet og ind i deres TV. Jeg vil faktisk sige, at vi gerne afgiver tech-freak-segmentet til Netflix, hvis blot vi får lov at levere til familien Danmark, så vores kommende tilbud vil konkurrere på en kombination af brugervenlighed, indhold og pris, siger Ulf Lund.

Selv om Netflix har et forspring, er de globale konkurrenter lige i hælene. Apple har allerede åbnet deres iTunes Store op for dansk filmudlejning, der dog er stykbetalt, og Googles TV-løsning er også på trapperne i større stil. Flere andre elektronikproducenter har også annonceret, at de arbejder med løsninger, der skal indbygges i fremtidens Smart-TV-apparater.