Dansk mobilkortlægning dumper iPhonen

Fire steder i Danmark er der overhovedet ingen mobilforbindelse. Og nye telefoner - med iPhonen i spidsen - smider hyppigst forbindelsen. Se de sorte huller.

Disse fire steder i Danmark er der absolut ingen mobilforbindelse overhovedet, uanset hvilket af de fire landsdækkende mobilselskabers net man bruger. Andre steder afhænger forbindelsen både af mobilselskabet og selve mobiltelefonen. Kort: Erhvervsstyrelsen Fold sammen
Læs mere

Danskernes valg af teleselskab afgør, om de er i stand til at ringe fra deres mobiltelefon. Og valget af mobiltelefon er altafgørende for, hvor ofte den falder ud. Faktisk er de billigste telefoner de bedste, mens Apples iPhone dumper til den afgørende eksamen.

Og den har Erhvervsstyrelsen netop gennemført. Teknologisk Institut har afprøvet mobilforbindelserne på de 417 steder i Danmark, som kommuner og andre myndigheder selv har udpeget som sorte huller. Fire steder - på Stevns, på Nordøstfalster, på Vestbornholm og i Lystlund i Vestjylland - er der bevisligt overhovedet ingen forbindelse, uanset hvilken telefon og hvilket teleselskab man bruger.

På alle 417 lokationer afprøvede instituttet fire forskellige telefoner på de endnu fire danske mobilnet: TDCs, Telenors, Telias og »3«s. Dårligst var iPhone 4S, der gav fejl på mere end hvert tiende opkald. Bedst var Samsung Galaxy S3 og en Nokia 1800 - en billigmobil til blot 499 kroner, der kun gav fejl på henholdvis 3,3 og 3,8 procent af opkaldene. Testens dårligste telefon, iPhone 4S, kunne slet ikke bruges på testens dårligste net, Telenors, på 43 lokationer i Danmark.

Dækningskort snyder

»Der er forskel på dækningen fra de fire mobilselskabers net. Det er derfor muligt, at man ved at skifte til et andet mobilselskab kan opnå dækning lige netop dér, hvor man bruger mobiltelefonen mest,« konkluderer Erhvervsstyrelsen i rapporten »Oplevet mobildækning«.

Men samtidig klandres de fire mobilselskaber - TDC, Telenor, Telia og »3« - for ikke at give kunderne ordentlige dækningskort, så de har mulighed for at sammenligne. Det vil Erhvervsstyrelsen, der sorterer under erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF), nu tage op med teleselskaberne.

I Danmark blev der i 2012 solgt 1,372 millioner smartphonetelefoner mod blot 184.000 af den ældre slags, viser nye tal fra Brancheforeningen Forbrugerelektronik (BFE).

Hos Teleselskabernes brancheforening, erklærer direktør Jakob Willer sig dog klar til at diskutere, hvordan man kan forbedre dækningskortene.

Krav om mærkning af mobiltelefoner

Undersøgelsen fra Erhvervsstyrelsen kommer efter den seneste tids debat om hvem der har ansvaret for at oplyse kunderne om, at moderne smartphonetelefoner ofte har kummerlige antenner - og i nogle tilfælde er helt uanvendelige som telefoner. Det var en debat, der begyndte, da professor Gert Frølund Pedersen fra Aalborg Universitet dokumenterede, at antennerne i mange mobiler reelt bliver dårligere og dårligere for hver generation.

Resultatet er, at brugerne oplever, at mobilnettet er jammerligt - og derefter skyder skylden på deres teleselskaber.

Den danske regering har i sin nylige bredbånds- og mobilplan, som skal sikre ordentlige forbindelser i hele landet, krævet indført en europæisk mærkningsordning af mobiltelefoner og mobil- og bredbåndskvalitet, så man ikke forhindres i sit arbejde på grund af udfald. Det medfører blandt andet, at de enkelte mobiltelefoner skal mærkes, så kunderne ved, at det faktisk kan være telefonen og ikke mobilnettets skyld, at der ikke er forbindelse.

Telebranchen: Klar til initiativer

Hos telebranchens brancheforening, Telekommunikationsindustrien, anser direktør Jakob Willer det nu for dokumenteret, at det meget ofte er telefonerne, der er problemet - og ikke teleselskaberne.

»Jeg synes, at undersøgelsen dokumenterer, at mobildækningen i Danmark er bedre end sit rygte. Bruger man en god telefon, er der ikke huller i dækningen. Men jeg synes også, at det er vigtigt, at der bliver taget initiativ til at forbedre forbrugernes muligheder for at få indsigt i antennernes kvalitet,« siger Jakob Willer.

Telekommunikationsindustrien bakker op om en fælleseuropæisk mærkningsordning, men Jakob Willer anerkender, at der er behov for en dansk løsning her og nu, som telebranchen er villig til at deltage i.

Flest fejl hos Telenor

Af de 417 undersøgte steder kan man de 254 ringe via alle fire mobilnet i Danmark. Men i 163 tilfælde afhænger opkaldet af valget af teleselskab.

Telenors net viser de største problemer på de undersøgte steder. 8,0 procent af opkaldene fejlede mod 5,1 procent hos TDC, 4,5 procent hos »3« og 5,0 procent hos Telia. Telenor og Telia er netop begyndt at lægge deres mobilnet i Danmark sammen for at gøre både dækningen og kapaciteten bedre overalt i landet, uanset om man bruger tale eller data.

Datadækningen er ikke blevet afprøvet, men det vil ske i løbet af i år, sådan som regeringen i marts lovede i sit udspil »Bedre bredbånd og mobildækning i Danmark«.

Sverige vil stramme lov

En kortlægning fra den svenske Post- och Telestyrelsen (PTS) i april viste, at dårlig radioteknik og dårligere antenner gør, at nye og moderne smartphonetelefoner i gennemsnit er 20 procent dårligere til at holde forbindelsen end de ældre mobiltelefoner uden alle de nye funktioner.

Samtidig kritiserede PTS, at de dækningskort, som teleselskaberne viser kunderne, afspejler, hvad gamle telefoner kan klare, og ikke, hvordan smartphonetelefoner holder - eller ikke holder - forbindelsen.

Den svenske IT- og energiminister, Anna-Karin Hatt, kalder det »horribelt«, at forbrugerne ikke får at vide, hvordan modtagelsen på den enkelte telefon er. Den svenske regering truer derfor med at skærpe loven.

Hent selv rapporten »Oplevet mobildækning« (i PDF-format): http://www.erhvervsstyrelsen.dk/file/371539/oplevet_mobildaekning.pdf