Dansk lyd skal indtage Kina og USA

Danske Jabra er med deres musikprodukter på vej til at erobre de amerikanske og kinesiske markeder.

GN Netcom og Jabra er allerede kendt af distributørerne på de kinesiske og amerikanske markeder. Udfordringen er, ifølge direktør Mogens Elsberg, at gøre Jabra-brandet kendt hos forbrugerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De kinesiske og amerikanske forbrugere skal vænne sig til, at deres musik skal komme fra danske produkter. Danske GN Netcom er i fuld gang med at udvikle produktporteføljen med musikserien Jabra, der tæller transportable og trådløse højttalere og hovedtelefoner.

For GN Netcom, der har mange års erfaring med bluetooth-kommunikation og audio på blandt andet det kinesiske marked, er en af de store udfordringer at gøre den almene kineser bevidst om det danske brand.

Tilbage i januar præsenterede det danske firma den nye musiksatsning ved elektronikmessen CES i Las Vegas, USA.

I præsenterede jeres nye musiksatsning ved CES i Las Vegas og lancerede det i april måned. Hvordan er det blevet taget imod, især på det amerikanske og kinesiske marked?

»Vi præsenterede det på CES og lancerede det i april måned. Den store periode her for os kommer i forbindelse med julen, Thanksgiving og black friday i USA, og så efterfølgende i det kinesiske nytår i januar,« siger Mogens Elsberg, direktør i GN Netcom, der står bag Jabra-mærket.

»Det resultatet, som kommer her i november måned, er ikke påvirket meget af vores musiksatsning. Den påvirkning vil vi først se i fjerde kvartal og til næste år. Der er nogle højsæsoner, og det er dem, der står for døren nu, og der skal vi se påvirkningen fra de her musikprodukter. For at svare kort: Der har endnu ikke været den store påvirkning fra de nye musikprodukter de første ni måneder, men det var også forventet,« siger Mogens Elsberg.

Musikmakedet har i forvejen mange tunge spillere, ikke mindst herhjemme. Hvordan skiller Jabra sig ud?

»Vi laver en stor investering i selv at udvikle vores produkter. Mens andre outsourcer til andre lande, så udvikler vi produkterne herhjemme med mange ingeniører og egne testfaciliteter, så vi kan differentiere os på lyden.«

Kom her med ind i Jabras lydlaboratorier

»Derudover er der designet, som er meget skandinavisk. Endelig er enhederne holdbare. Det kan du virkelig mærke, når du holder produkterne. De kan holde til støv og sand og en tur på stranden,« siger Mogens Elsberg.

Dansk lydtradition giver gode produkter

Han hæfter sig desuden ved den lydtradition, vi har herhjemme, der har affødt gode produkter gennem tiden, og som også har givet Jabra meget af den erfaring, som de bruger i deres produkter.

»Der er ingen tvivl om, at Danmark har tradition for at skabe dygtige ingeniører inden for audio. Tre af de fem største høreapparatsproducenter er danske, og vi kender alle sammen B&O. Og når jeg rejser rundt, blandt andet i USA, så mærker man, at den kvalitet, som vores ingeniører har, den er simpelthen højere herhjemme, hvilket vi naturligvis udnytter,« siger Mogens Elsberg.

Han forklarer, at det derfor ikke ikke er selve teknologien i de nye produkter, der har været den største udfordring, da man »har erfaringen og dygtige ingeniørere«, men at det i højere grad er marketingsarbejdet, der er svært.

»Det nye område, vi skal ind på, er marketing, hvor vi træder ind på et nyt område og skal gøre os kendte.«

Store markedsandele i Kina

I sidder på en stor del af markedet for headset i blandt andet Kina. Hvordan skal den købelyst oversættes til jeres musikprodukter?

»I Kina er vi gået fra 28 til 33 pct. af markedet for bluetooth-headset markedet - det betyder, at vi allerede er et kendt navn. Men det betyder ikke, at man også bliver kendt for at have musikprodukter og stereoprodukter,« siger Mogens Elsberg.

»Vores fokus er på, hvordan vi omsætter vores markedsandel til de her nye produkter. At lave sell-in, altså at sælge til distributører, er ikke det store problem, uden at lyde arrogant. Udfordringen ligger i, at konsumenterne skal komme og se Jabra, og i den kategori er det i vid udstrækning digital markedsføring. Man regner med, at det i 2016 er 60 pct. af de her produkter, som bliver solgt online. Muligvis mere. Især i et land som Kina der er langt fremme med e-commerce og også har overhalet USA på det område for et par kvartaler siden.«

Hvad indebærer digital markedsføring?

»Det bliver events og promotions af de kanaler, der nu er i Kina, for det er jo ikke Facebook og YouTube, men deres egne kanaler. Her bruger vi de sociale medier, hvor mange følger os og laver promotions, der foregår i butikker. Sådan at vi linker det digitale med det fysiske.«

GN Netcom præsenterede de nye musikprodukter tilbage på elektronikmessen CES i januar, hvor Berlingske også dengang havde en snak med selskabet fra Ballerup.