Dansk forskning kortlægger kamp mellem bakterier og immunforsvaret

De hvide blodlegemer kæmper en brav kamp mod kroniske infektioner. Nu har et nyt studie gjort danske forskere klogere på netop opgøret mellem bakterier og immunforsvaret.

Når kroniske infektioner opstår, for eksempel i forbindelse med fremmedlegemer i kroppen i form af kunstige knæ og hofter, er det ofte en tabt kamp for kroppens eget immunforsvar.

Immunforsvarets hvide blodceller kommer simpelthen til kort over for de kronisk inficerede bakterier, og antibiotika er også ofte virkningsløst.

Tidligere har det kun været muligt at observere bakteriernes vækst i laboratoriets petriskåle uden for det levende væv (in vitro). Nu kommer der andre levende (in vivo) boller på suppen:

»For første gang har vi nu en metode til at måle præcist, hvordan bakterier gror i selve infektionsvævet,« siger Thomas Bjarnsholt, der er professor på Institut for International Sundhed, Immunologi og Mikrobiologi ved Københavns Universitet. Det skriver Videnskab.dk, hvor du kan læse mere om den nye opdagelse