Danmark har kun 10.000 flittige Twitter-brugere

Danskernes brug af det sociale medie Twitter er lavt i forhold til vores skandinaviske naboer, viser undersøgelse. Ekspert mener, at for eksempel Facebook har et overtag - og så er Twitter lidt mere højpandet.

Foto: DAMIEN MEYER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

260.000 danskere har en Twitter-konto, men det er kun lidt over 10.000 af dem, der mere end en gang om dagen sender et såkaldt tweet ud på det sociale medie. Det viser en undersøgelse, som den svenske kommunikationsvirksomhed Intellecta Corporate står bag.

Undersøgelsen, der blev præsenteret på konferencen Twitter Census denne uge, viser, at Danmark scorer lavt, når de fire skandinaviske landes Twitter-forbrug sammenlignes.

I Sverige tweeter over otte gange så mange daglig i forhold til Danmark. Og selv med næsten dobbelt så stort befolkningstal, så er tallene bemærkelsesværdige, mener Kirsten Dinesen, der er direktør i PR- og kommunikationsbureauet FrontPage. Hun mener, at forskellen kan skyldes, at andre sociale medier såsom Facebook og LinkedIn har taget i danskerne.

»Danmark er et meget stort Facebook-land,« siger Kirsten Dinesen.

Hun peger også på, at blandt andre Danmarks Radio tidligt integrerede Facebook som kommunikation til seerne.

Twitter har også en anden og mere stringent brugerflade - blandt andet kan brugerne maksimalt offentliggøre indlæg på 140 tegn - og det kan derfor være mere vanskeligt at være på Twitter end Facebook.

»Teknologien er lidt mere besværlig, og det gør, at dem, der bruger Twitter, nok især er dem, der er gode til ord og er skarpe på skrift,« siger hun.

Men den danske Jantelov kan også spille ind, mener Kirsten Dinesen.

»Danskerne er ikke så gode til at give udtryk for deres holdninger, af frygt for, hvad de andre vil sige,« siger hun.

»Twitter foregår måske lidt mere på et akademisk niveau, hvor man diskuterer hurtigt og skarpt.«

Sverige har knap 642.000 Twitter-konti, hvoraf 84.600 af dem tweeter mere end en gang om dagen. Norge er på en andenplads med lidt over 406.000 Twitter-brugere og 32.800 brugere, der tweeter over en gang om dagen. Finland følger på en sidsteplads Danmark tæt, selvom finnerne har omkring 106.000 færre Twitter-profiler - 153.700 - hvoraf 9.700 brugere har daglige tweets.

Undersøgelsen fra Intellecta Corporate viser også, at Danmark scorer lavt, når det kommer til Twitter-brugere, som opdaterer deres profil med lidt større mellemrum.

Sverige ligger her igen forrest på den digitale rangliste med 243.300 Twitter-brugere med mere end to tweets inden for en måned, Norge har 118.900 og Danmark 53.300. Finland ånder igen Danmark i nakken på sidstepladsen med 52.300.

Ser man på, hvad de mange tweets handler om, så viser undersøgelsen, at de oftest handler om teknik eller sociale medier. På andenpladsen kommer kultur og på tredjepladsen er politik og medier.