Chat-apps snupper opmærksomhed fra Facebook

Apps til mobilen, der gør det muligt at dele beskeder i realtid til en afgrænset gruppe af rigtige venner, trækker opmærksom hos teenagere. De går efter sociale tjenester, som mor- og far-generationen ikke har fundet vej til endnu.

Digitale teenagere vil gerne kommunikere i mobile tjenester, som mor- og far-generationen ikke nødvendigvis er hoppet med på endnu. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De vil chatte med de venner, de faktisk kender i virkeligheden. Det skal ske i realtid. Og så skal mor, far og andre fra generationen, der er meget ældre end dem, ikke nødvendigvis kunne følge med.

Nyere apps bygget til at udveksle beskeder i realtid har den seneste tid fået mere fart på, og de digitale teenagere er begyndt at rykke mere af deres aktivitet hertil - og giver mindre opmærksomhed end tidligere til verdens største sociale netværk Facebook, skriver britiske The Guardian.

Det er eksempelvis besked- og chattjenester, der oprindeligt er opstået som konkurrenter til den klassiske SMS, hvor brugerne kan udnytte mobilens dataforbindelse til at sende et ubegrænset antal beskeder, der udvikler sig i retningen af også at være sociale netværk og trækker millioner af brugere.

Blandt andre tjenester som WhatsApp, WeChat og KakaoTalk, der for alvor har fået fingre i teenagerne, skriver britiske The Guardian, som har set nærmere på væksten i de nyere applikationer - og beskriver, hvordan netop teenagerne tidligere var pionere på Facebook, men i stigende grad søger mod tjenester, som mor-, far-, onkel- og tantegenerationen ikke har fundet vej til endnu.

Eksempelvis er app'en WhatsApp den mest populære besked-app i Storbritannien, hvor den ifølge Mobile Marketing Magazine er downloadet på halvdelen af alle iPhones, mens det globalt set har mere end 350 millioner månedlige aktive brugere globalt. Dermed har den flere aktive brugere end eksempelvis mikroblogtjenesten Twitter, der har 232 millioner månedlige aktive brugere. 

Beskedapps bliver mere sociale

Årsagen til, at den type apps begynder at trække flere og flere brugere er ifølge The Guardian, at de ikke længere alene er besked-tjenester, men er begyndt i højere grad at blive en slags sociale netværk.

The Guardian har samlet en list over nogle af de besked-apps, der især trækker opmærksomhed. Det er blandt andre WhatsApp med de 350 millioner brugere samt den sydkoreanske tjeneste KakaoTalk med 90 millioner, kinesisk udviklede WeChat med 200 millioner brugere og japanske Line med 280 millioner brugere.

Samtidig rummer listen også den populære chatbesked Snapchat, der er kendt for, at brugerne kan sende beskeder, billeder og helt korte videoklip, som automatisk forsvinder igen, efter modtageren har åbnet dem.

Ifølge firmaet selv bliver der dagligt sendt mere end 350 millioner snaps med tjenesten, og for nylig annoncerede Snapchat en ny funktion - i første omgang til amerikanske brugere - der netop er et træk i retningen mod i højere grad at udvikle den til en social tjeneste.

Den nye funktion med navnet »stories« giver de delte »snaps«, som beskederne hedder på Snapchatsprog, længere liv, således at brugerne kan lade vennerne se en strøm af udvalgt indhold, der består i 24 timer.

Netop Snapchat og en lang række af de øvrige beskedtjenesters popularitet kan ifølge The Guardian også kædes sammen med »selfiebølgen« på internettet, der går ud på at dele billeder af sig selv snuppet med mobilens kamera i den situation, man nu engang befinder sig i lige nu.

Samtidig kan brugerne i beskedtjenesterne dele billeder med et afgrænset publikum - og dermed skrue ned for risikoen for, at de lander åbent på internettet og kommer til at forfølge dem senere i livet. 

Teenagere afgørende for sociale tjenester

Undersøgelser har flere gange peget på tendensen med, at teenagernes internetvaner med sociale medier begynder at blive præget af andre tjenester en Facebook. Blandt andet fordi de er trække af de mange voksne på Facebook, som de føler begrænser deres muligheder, har en amerikanske undersøgelse fra analysefirmaet Pew Research Center tidligere vist.

For nylig gav det da også en del genlyd i teknologimedier og -blogs, da det sociale netværk Facebook i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for tredje kvartal for første gang valgte at svare på de mange spekulationer om, hvorvidt teenagerne er blevet trætte af Facebook.

»Det er et vanskeligt felt for os at måle… vi har udviklet andre analysemetoder… vores bedst mulige afsæt til at tale om unges forbrug er, at det blandt amerikanske teenagere var stabilt set fra 2. kvartal til 3. kvartal, men vi kunne se et fald i de daglige brugere delvist blandt yngre teenagere. Det er baseret på en tvivlsom signifikans… men vi ønskede at dele det med jer, fordi vi får mange spørgsmål om teenagere. Vi er fortsat tæt på fuld udbredelse blandt teenagere i USA,« lød det fra selskabets finansdirektør David Ebersman ifølge amerikanske Business Insiders liveblog fra en telekonference om Facebooks resultater.