Boeings drømmefly

Boeings første fly i 12 år, Dreamliner, har fået luft under vingerne.VIDEO: Boeings nye 787 passagerfly

Nærbillede af dreamlineren. Foto: Reuters Fold sammen
Læs mere

Det var ikke helt tilfældigt, at Boeings nye "miljøvenlige" passagerfly, Dreamliner, blev præsenteret søndag den 8. juli. På amerikansk skrives datoen nemlig 07/08/07, hvilket jo passer som fod i hose til flyvemaskinens modelnummer 787.

Boeing 787 er hovedsageligt fremstillet af kulfiber i stedet for aluminium, hvilket gør flyet lettere og dermed også mere miljøvenligt. Ifølge Boeing flyver Dreamlineren længere på literen end konkurrenterne og producerer 20 procent mindre CO2.

- Vores rejse begyndte for seks år siden, da vi vidste, at vi var på nippet til at lancere nye værdifulde teknologier, sagde Boeings chef for 787-programmet, Mike Bair, ifølge BBC, da flyet blev præsenteret foran et tusindtalligt publikum i Seattle.

Ifølge Boeing har flyfabrikanten allerede modtaget 600 ordrer på 787'eren, der i den første udgave kan fragte 250 passagerer op til 15.125 kilometer uden stop.

Ikke siden 1995, hvor Boeing lancerede 777'eren, har flyfabrikken lanceret en ny flytype. Fabrikken har været under stort pres fra europæiske Airbus, der satser alt på den enorme superjumbo Airbus 380, der er så stor, at den end ikke kan lande i Københavns Lufthavn.

Men Boeing har anlagt en anden strategi end sin konkurrent, der satser på at fragte flere passagerer pr. flyvning over store afstande. 787'eren er et mellemklassefly, der kan servicere mindre lufthavne, hvor det forudser den største trafikstigning inden for luftfarten.

Ifølge Boeing tager det kun tre dage på samlebåndet, at fremstille en flyvefærdig Dreamliner, når hele produktionsapparatet kommer i sving.