Biler presser på for at gå på nettet

I 2025 ville seks af ti biler have internetadgang, og det handler ikke om ren underholdning men også om trafiksikkerhed.

Biler, der er koblet på nettet, var også det store samtaleemne på årets bilmesse i Genève i Schweiz for nylig. Foto: Sebastian Derungs, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: SEBASTIAN DERUNGS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er med i lommen på mobilen. I skuldertasken med tavlecomputeren. Snart med om håndleddet. Og det begynder også at flytte ind i bilerne.

Adgangen til internettet er efterhånden bygget ind i det meste udstyr, som brugerne af det bærer rundt på i dagligdagen, og nu begynder det også at flytte ind i flere biler.

I 2025 vil 60 procent af bilerne på vejene have indbygget adgang til internettet, vurderer organisationen IEEE, der er en international faglig sammenslutning, som arbejder for fremme af teknologi, der ændrer menneskers hverdag.

Større sikkerhed i trafikken

Når biler udstyres med internetadgang er det ikke blot for, at det skal være til almen underholdning og praktisk brug i bilen. Det handler i høj grad om at gøre det muligt for bilerne at kommunikerer med hinanden - og i forhold til trafikken.

Og dermed handler det om sikkerhed i forhold til, at de eksempelvis kan justere sig efter de trafikale forhold. Ligesom udbredelsen af internetforbundne biler ifølge IEEE vil medvirke til implementering af mere avancerede sikkerhedsfunktioner, lettere opgradering af bilens software og understøtte udbredelsen af såkaldte »selvkørende biler«, der ved hjælp af teknologien selv kan navigere i forhold til infrastrukturen og dermed vil kunne styres uden en chauffør bag rattet.

Ifølge medlem af IEEE og lektor i datalogi på University of Alaska i USA, Jeffrey Miller, ser man allerede udstyret biler med teknologier, der netop gør det muligt at kommunikere med andre mobile enheder.

»Udbredelsen af internetforbundne biler vil få forbrugerne til at se på bilen, ligesom de ser på deres andre computerenheder,« vurderer Jeffrey Miller.

Internetforbundne vil netop medvirke til at øge sikkerheden i biler, fordi teknologierne vil ændre den måde, biler kommunikerer med hinanden, ligesom de har gjort det for den måde, folk kommunikerer med hinanden. Dermed vil bilerne blive bedre i stand til eksempelvis at ændre retning og undgå farlige vejrforhold eller trafikerede veje, og ifølge et andet medlem af IEEE og professor ved Karlsruhe Institute of Technology i Tyskland, Christoph Stiller, vil det sænke antallet af menneskelige fejl under kørsel.

Flere aktører speeder up

Netop selvkørende biler bliver der arbejdet meget på udviklingen af for tiden. I 2012 lød vurderingen fra IEE, at 75 procent af alle bilerne på vejene vil være selvkørende i 2040.

Selv om det endnu ligger langt ude i fremtiden, er der allerede flere aktører, der gør deres for at få speedet op for den udvikling.

På Oxford University i England arbejder en gruppe arbejder eksempelvis sammen med bilproducenten Nissan om at udvikle førerløse biler, som forventes at få en tur på de britiske veje i slutningen af i år. Det har den britiske regeringen tidligere i år bekræftet over for technyhedssiden The Register.

Når det sker, vil der imidlertid være chauffører om bord i bilerne, som kan skride ind og overtage kontrollen med bilerne, hvis det bliver nødvendigt. Hidtil er bilerne ellers kun blevet testet på privat grund.

Ideen om at reducere den menneskelige opgave i forbindelse med at føre biler er et større forsøgselement i en investering på 28 milliarder britiske pund - svarende til cirka 240 milliarder kroner - i de britiske veje med målet af reducere trængslen på vejene.

Bilen kører selv

I USA har internetgiganten Google i flere år arbejdet på udviklingen af en selvkørende bil, der foreløbigt har kørt et par hundredtusinde kilometer på de amerikanske landeveje uden menneskehænder på rattet.

Derudover har den japanske bilproducent Nissan over for Financial Times oplyst, at selskabet i 2020 vil lancere sin første serie af selvkørende biler, som selskabet selv beskriver som biler, hvor man kan sætte sig ind på førersædet, folde arme og ben over kors og blot lade bilen køre en derhen, hvor man gerne vil.

På sidste uges IFA-messe i Berlin - Europas største forbrugerelektronikmesse - var biler med internetopkobling et større tilløbsstykke på linje med de nye, superskarpe ultra-HD-TV-skærme.