Bilen fra fremtiden

På CES-messen i Las Vegas præsenterer de store bilproducenter glimt af fremtiden. Din bil får apps, 4G, stemmestyring og vil indsamle køredata.

På CES-messen i Las Vegas præsenterer de store bilproducenter glimt af fremtiden. Din bil får apps, 4G, stemmestyring og vil indsamle køredata. Foto: Chevrolet Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»There’s an app for that.«

Sådan lød det ikonisk, da Apple i 2009 præsenterede 3G-versionen af selskabets iPhone. Og selvom slagordene dengang var møntet på en telefon, så er sætningen lige så aktuel i dag. Flere og flere produkter får nemlig adgang til nettet og mulighed for at køre små programmer - applikationer, eller apps i daglig tale.

Nu er turen kommet til bilen som den næste platform, der skal digitaliseres i form af apps, opkobling til internettet og dataindsamling. Det er en af tendenserne på verdens største messe for forbrugerelektronik »Consumer Electronics Show« (CES), der i disse dage løber af stablen i Las Vegas, USA.

På CES-messen er det amerikanske bilfirma Chevrolet gået forrest og har annonceret, at man fra 2015 vil introducere 4G og mulighed for afvikling af apps i flere at selskabets bilmodeller.

»Chevrolet forventer at implementere den mest omfangsrige udbredelse af 4G LTE i bilindustrien,« siger Alan Batey, direktør i Global Chevrolet, om planerne for Chevrolet.

Det er det amerikanske teleselskab AT&T, der skal stå for 4G-forbindelsen i bilerne, der vil fungere som et trådløst hotspot. Dermed kan elektronisk udstyr som telefoner og tavle-PCer koble sig på bilens internetforbindelse.

Om selve app-butikken forklarer Chevrolet, at man ikke går efter mange tusinde apps, men i stedet vil fokusere på færre og gode applikationer. Indtil videre tæller app-listen blandt andet »The Weather Channel«, »Slacker Radio« og »NPR« (National Public Radio). Derudover forventer Chevrolet at være klar med en app senere på året, der holder øje med bilens helbred.

Gør din kørsel til et computerspil

Det er imidlertid ikke kun en 4G-forbindelse og en dedikeret app-butik til biler, Chevrolet barsler med. Til CES-messen i Las Vegas har de vist et nyt koncept frem, der går navnet »Performance Data Recorder.«

Bag den titel gemmer sig et system af et HD-kamera og forskellige måleinstrumenter implementeret i bilen. I Las Vegas viste Chevrolet systemet frem i 2014-modellen af Corvette Stingray. Udstyret tæller blandt andet et avanceret GPS-system, der er fem gange mere nøjagtigt end traditionelt GPS-udstyr, en mikrofon i kabinen samt et HD-kamera implementeret i toppen af forruden.

Det resulterer i en hel del data, som bliver samlet på et SD-kort placeret i bilens instrumentbræt. Her kobles det hele sammen, og resultatet er en video af din kørsel, hvor data visuelt lægges oven på din køretur. Resultatet ligner noget fra et computerspil. Her kan man blandt andet se fart, gear, omdrejninger og temperatur, og SD-kortet kan efterfølgende puttes i en computer og uploades til YouTube, Vimeo og sociale netværk.

Meningen er at indsamle bilens køredata og præsentere denne visuelt. »Performance Data Recorder« vil dog langt fra være standardudstyr og vil primært være møntet på folk, der kører professionelt og semi-professionelt, som eksempelvis ved banekørsel.

Google vil også lave smarte biler

Selv om Chevrolet i Las Vegas har skudt bil-ballet i gang, er den amerikanske bilproducent langtfra den eneste, der pønser på at gøre bilindustrien intelligent.

Søgegiganten Google har i Las Vegas annonceret, at de har indgået partnerskab med General Motors, Honda, Hyundai og Nvidia og skabt »the Open Automotive Alliance« (OAA), hvis formål er at flytte Googles mobile styresystem Android ind i de forskellige selskabers biler.

Android findes, ud over i telefoner, allerede i alt fra kameraer, ovne, køleskabe, ure, computere og fjernsyn. Ifølge Google er målet med det nye samarbejde at »accelerere innovation i bilindustrien med en tilgang, som tilbyder åbenhed, tilpasning og stort omfang.«

Patrick Brady, direktør i afdelingen »Android Engineering«, uddyber i et blogindlæg:

»Sammen med vores OAA-partnere arbejder vi på nye måder, hvorpå der kan interageres med Android-enheder og at tilpasse Android til bilen for at gøre kørslen mere sikker, lettere og mere behagelig for alle. Android i bilen vil bidrage med køre-apps og tjenester, man allerede kender og elsker, samtidig med at det vil gøre bilproducenterne i stand til at levere den nyeste teknologi til deres kunder,« skriver Patrick Brady.

Apple, en af Googles største konkurrenter, vil imidlertid ikke blot se til, mens bilproducenterne kaster sig i favnen på søgegiganten.

Teknologigiganten fra Cupertione i Californien annoncerede allerede sidste år i juni på selskabets årlige udviklerkonference, at de har indgået samarbejde med blandt andet BMW, Mercedes-Benz, Honda og General Motors om at implementere en vifte af Apples tjenester, som blandet andet den personlige assistent Siri, i producenternes biler fra 2014.

Og som om at bilerne derved ikke var intelligente nok, vil flere af de store bilproducenter på årets CES-messe også fremvise selvkørende biler, herunder Ford, Toyota og General Motors. Det forventes dog, at de førerløse biler tidligst vil køre vejene tynde i 2020, hvor Google og Nissan forventer at sende de første selvkørende biler på markedet.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES) på www.business.dk/digital, www.b.dk/tech og i den trykte avis.