Beskedapps får mobilfolk til tasterne

Det vrimler med beskedapps til SMS- og chatlignende deling af tekst, lyd, billeder og video. Især Snapchat, Kik Messenger og WhatsApp tiltrækker nye brugere for tiden.

Apps til mobile enheder, der gør det muligt at sende SMS- og chatlignende beskeder i form af tekst, billeder, video etc., har vækst i antallet af brugere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andrew Gombert

De nyere beskedapps til mobile enheder, hvor de gør det muligt at sende beskeder og chatte i tekst, lyd, billeder, video og ofte også med mere avancere humørikoner end kendt fra mobiltelefonen, har fået fat i mobilbrugerne og kan få dem til tasterne for tiden.

Det er især tre beskedapps, som for tiden har vækst i antallet af brugere, viser analysevirksomheden GlobalWebIndex analyse for andet kvartal 2014.

Over de seneste seks måneder er antallet af brugere af Snapchat med 67 procent, mens Kik Messengers brugerantal er steget med 32 procent og WhatsApp har oplevet en vækst i antallet af brugere på 30 procent.

På listen over den største vækst i antallet af brugere hos apps, der tilbyder en form for udveksling af private beskeder, efterfølges rækken af apps som Vine, Instagram og Twitter.

I analysen fra andet kvartal 2014 er det ifølge GlobalWebIndex alle registrerede sociale apps, der har oplevet vækst i antallet af brugere over det seneste halve år. Det er dog beskedtjenesterne, som vokser hurtigst - med Snapchat i førertrøjen.

Men de store aktører som Facebook, Google, Skype og Twitter er også med på listen over sociale beskedtjenester, hvor antallet af brugere af Facebooks beskedapp Messenger er steget med 12 procent, antallet af brugere af Twitter er steget med 14 procent, og antallet af brugere af Google Plus er steget med 14 procent.

Hos Facebook er det dog WhatsApp, som selskabet opkøbte tidligere i år, der har mere gang i væksten end selskabets selvstændige beskedapp Messenger, idet WhatsApp har hentet en vækst i antallet af brugere på 30 procent over det seneste halve år.

»Hvis vi ser på antallet af brugere af beskedapps, er det ikke svært at se, hvorfor de genererer sådan en hype i øjeblikket. Over de seneste seks måneder er alle beskedapp, som følges af GlobalWebIndex, steget i popularitet,« skriver Jason Mander, der er direktør for trendanalyser hos GlobalWebIndex i et blogindlæg om opgørelsen af brugertal.

Jason Mander henviser til en række årsager til, at brugen af beskedapps bliver mere populær.

»De opleves ofte som mere private, personlige og sikre end de store sociale netværk, de følger tendensen mod at sociale aktiviteter rykker over på mobile enheder, og de tilbyder (typisk gratis) en form for kommunikation, der er meget mere umiddelbar en andre kanaler,« forklarer Jason Mander.

Over de seneste år er brugen af sociale netværk i stigende grad flyttet til mobile enheder som smartphones og tablets, og ifølge GlobalWebIndex rapport for andet kvartal 2014 er andelen af internetbrugere, der tilgår sociale netværk her, steget til 38 procent over det seneste år. Det svarer til en stigning med fem procent i forhold til sidste år.

Netop beskedappen Snapchat, der er den beskedapps, som har hentet flest brugere det seneste halve år og er kendt som en tjeneste, hvor brugerne kan udveksle beskeder i tekst, billeder og video, som efterfølgende forsvinder automatisk, få sekunder efter modtageren har åbnet dem, har på det seneste været i modvind.

I den forløbne uge indgik Snapchat et forlig med de amerikanske konkurrence- og telemyndigheder, Federal Trade Commission (FTC) i USA efter anklager om, at de beskeder, som bliver sendt via appen, ikke forsvinder automatisk og for altid. Ifølge nyhedsbureauet Reuters vil Snapchats praksis for at beskytte brugernes privatliv blive fulgt at uafhængige kilder i de næste 20 år. Ifølge FTC har Snapchat indsamlet derudover indsamlet visse personlige oplysninger om brugerne uden deres samtykke.