Bedre lydkvalitet på musik vinder frem

Musikelskere presser den digitale lydkvalitet på musiktjenesterne på nettet op, men mange unge har ikke råd til at betale ekstra for musik udover tank-selv-mobilabonnementet. Derfor er »letvægtsabonnementer« et nyt marked, spår organisationen Gramex' direktør.

Foto: JONATHAN NACKSTRAND. Mange unge har de billige mobilabonnementer med tank-selv-ordninger, som ikke har et musikabonnement med i prisen. Det er for dyrt at købe musikken separat, men mange unge ville gerne betale en rund 20er om måneden for adgang til en del af tjenesten, og mange vil gerne give penge for musik i højere kvalitet. Arkivfoto: Jonathan Nackstrand
Læs mere
Fold sammen

Kravet om bedre lydkvalitet på de mange gratis og betalte musiktjenester vokser, men en større gruppe af unge har ikke råd til at lægge en større, månedlig slant oven i mobilregningen. Derfor vil kløgtige lavprismobilselskaber kunne skaffe et nyt, trofast og ungt publikum med en »letvægtsmusiktjeneste« med de populæreste numre i bedre lydkvalitet til en ekstra 20er om måneden.

I dag følger musik ikke med i lavprismobilabonnementerne, som især mange unge vælger, fordi hver krone tæller i studietiden. Men det kan ændre sig allerede i år.

»Der er en stor gruppe af især unge, som udmærket kender tjenester som Spotify, Wimp og TDC Play, men for hvem 40 kroner om måneden er valget mellem musik eller pizza. Derfor lever de med at høre musik i forholdsvis dårlig kvalitet gennem iTunes,« fortæller John Kristensen, direktør for Gramex, som varetager kunstnernes interesser.

»Lavprisselskaber, som skræddersyr et »letvægtsprodukt« med ikke 20 millioner numre, men måske de tusind mest populære inden for f.eks. pop og rock i bedre kvalitet vil altså kunne udvide markedet for musik. Det vil ikke kannibalisere markedet, for kunderne har ikke musiktjenesten i forvejen, og det bedste, der kunne ske, er, at de unge, så snart de er færdige med studiet og begynder at tjene penge, går fra letvægtstjenesten til det fulde produkt,« forklarer John Kristensen.

Han tror, at det vil ske allerede i 2014, for Gramex' egne undersøgelser har vist, at de unge faktisk gerne vil betale lidt ud over deres abonnement for at få ordentlig kvalitet, men at de nuværende priser bare er for høje.

»Det er medvind på cykelstien. Det er godt for forbrugerne, teleselskaberne og kunstnerne, som dermed når en målgruppe, som de ellers ikke har fat i, og giver en musisk dannelse til de unge. Samtidig får telebranchen ekstra omsætning på kunder, som i forvejen er inde i systemet. Og så ville mange nok tænke sig om endnu en gang, inden de skifter selskab,« siger John Kristensen.

Den norskejede musiktjeneste Wimp lancerede lige før jul musik i højere lydkvalitet i Danmark. Normalt komprimeres musikken digitalt, så den ikke fylder helt så meget. Det sker gennem snedige og omfattende, matematiske algoritmer, som skal sikre, at det enkelte musiknummer ikke fylder så meget, samtidig med at kvaliteten ikke svækkes hørbart. Men i et godt lydanlæg kan man høre, at noget af lydbilledet er skrællet væk.

»Vi er glade for, at der nu kommer mere vægt på kvalitet. Det er stadig lidt aldersbestemt, for det handler om økonomi, når abonnementet koster dobbelt så meget, og så kræver det udstyr, hvor man kan høre forskellen. Den målgruppe, som tidligere købte en klassisk plade eller en jazzplade til fordybelse og har anlægget, har hidtil oplevet et tab ved, at musikken blev digital. Nu vender fokus til absolut topkvalitet i musikken fremfor kun fokus på volumen. Det svarer lidt til at gå fra »mainstreammælk« fra Arla til økologisk mælk,« siger John Kristensen.

Gramex' direktør nævner, hvordan TV-producenterne med held har fået folk til at købe stadig større fladskærme, efterhånden som billedkvaliteten er vokset.

De internationale musiktjenester oplever også, at folk er villige til at betale lidt ekstra for at købe musik i bedre kvalitet. Senest er Sony - en af verdens største på området - gået ind på området. En ny undersøgelse fra den amerikanske forbrugerelektronikbranche, Consumer Electronics Association (CEA), viser, at 39 procent er villige til at betale mere for bedre lydanlæg, og at 60 procent vil give mere for digitalmusik i højkvalitet, når de først bliver opmærksom på, at der faktisk er forskel.