Batterislugende rumfugle er landet i din app-butik

Den nyeste version af verdens mest downloade spil, Angry Birds, der foregår i rummet, er i dag udkommet til alle platforme, men spillet er en batterisluger, ifølge nyt studie.

Nyheden om lanceringen af "Angry Birds Space" er skudt afsted på de sociale medier med en sådan fart, at man fristes til at tro, at journalisterne har brugt en slangebøsse.

Angry Birds-spilserien, der er udviklet af det finske firma Rovio, er verdens mest downloadede spil nogensinde. Siden den første version blev lanceret i 2009, er spillet blevet downloadet 700 millioner gange, ifølge USA Today

Det grundlæggende præmis i den nye version af spillet er ret surrealistisk: Fugle skal placeres i en slangebøsse og skydes efter grise i det ydre rum.

Batterislugende fjerkræ

Mange smartphone-brugere forstår ikke, hvorfor batteriet på deres enhed den ene dag holder længe, mens det andre dage bliver drænet hurtigt. Specielt app-spil sluger meget batteri, men spørgsmålet er hvorfor?

Et nyt studie, der er lavet af Microsoft og Purdue University i USA, viser, at de reklamer, der kører, mens mens man spiller Angry Birds, sluger store mængder strøm.

Forskerholdet udviklede et testprogram til Android-telefonen HTC Passion, som monitorerede hvilke app-aktiviteter, der slugte mest batteri, mens App'en Angry Birds kørte. Det viste sig at 45% af den den strøm spillet slugte, blev drænet af reklamer i spillet, der trackede brugerdata, såsom GPS-position.

Med eller uden reklamer, kan man dog ikke komme udenom, at det lille spil er blevet et kæmpe fænomen, og derfor virker det symbolsk for seriens succes, at fuglene nu er blevet flyvedygtige til at indtage den store galakse.

Derfor er spillet populært

Lektor ved IT-universitet, Miguel Sicart, der forsker i spil, siger, at der mange grunde til, at Angry Birds er blevet enormt populært. Dels er prisen på seks kroner den rigtige, for selv om spillet er billigt, kan man spille det i lang tid. Det er også et spil, som man kan spille, når det passer ind i ens liv - når man venter på bussen eller lignende. Det ligger således inden for "Casual Gaming"-genren. Lektoren nævner dog også andre mere basale menneskelige grunde til, at Angry Birds hitter.

- Fuglene har personlighed, og det gør det sjovere, end hvis man bare kastede med sten. Man får et forhold til dem. Dertil hører, at mennesker altid har elsket at kaste med ting, og se hvad der sker. Børn har altid elsket at kaste sten i vandet, og på TV kan vi godt lide at se ting, der bliver kastet.

Om forbrugerne kaster sig over Angry Birds Space, ved vi mere om snart. Se traileren til spillet her.