Apple skal reklamere for Samsung

Apple skal på web, i aviser og i magasiner erklære, at Samsung ikke har kopieret design fra iPad'en. Det afgjorde en dommer i London i går.

Samsung har ikke kopieret Apples iPad-design, afgjorde en dommer i London i går, og derfor skal Apple nu reklamere for Samsung på deres britiske hjemmeside. Hvor meget ligner de to tavlecomputere hinanden? Vurdér selv ud fra billedet, hvor det er Samsungs Galaxy Tab 10.1 (R) og en Apple iPad 2 ved siden af hinanden. Fold sammen
Læs mere
Foto: LEX VAN LIESHOUT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Apple skal nu reklamere for Samsung på deres hjemmeside. Det sker, efter en dommer i London har afgjort, at Samsung ikke har kopieret design fra Apples iPad, som Apple ellers påstod.

Apple skal derfor skrive klart og tydeligt på firmaets britiske hjemmeside, at Samsung ikke har stjålet idéer fra Apple. Beskeden skal blive stående på siden i seks måneder. Samtidig skal budskabet om Samsungs uskyld spredes i britiske aviser og magasiner. Det blev afgjort af en dommer i går i London, skriver Bloomberg.com

Påbuddet kommer i kølvandet på en afgørelse 9. juli, hvor Samsung blev frikendt for at have kopieret design fra iPad'en til deres Galaxy tavle-pc.

Colin Birss, dommeren, sagde ved denne lejlighed, at Samsungs tavle-pc ikke kan forveksles med en iPad - med begrundelsen: »Den er ikke lige så cool«.

Samsung er ellers tidligere blevet dømt for at kopiere iPad'en i andre lande.

Colin Birss ville ikke give Apple påbud om ikke at komme med offentlige udtalelser om, at Galaxy krænker designrettighederne til iPad'en.

Samsung havde ifølge Bloomberg.com denne reaktion:

- Hvis Apple bliver ved med at stille overdrevne juridiske krav baseret på et design, der er så generisk, kan det skade innovationen i industrien og urimeligt begrænse forbrugernes valgmuligheder.

Der har længe været gang i, hvad man kan kalde en patentkrig mellem Samsung og Apple. Den får altså nu tilføjet endnu et afsnit, siger Colin Fowler, advokat med speciale i intellektuel ophavsret.

- Krigen mellem disse to firmaer synes at eskalere endnu mere, siger han til Bloomberg.com

Samsungs position synes med dommen i går igen at være styrket, efter de blev ramt af dommerens vurdering af Galaxy tavle-pc'en som ikke lige så »cool« som iPad'en, vurderer han.

- Selvom de fik en sejr i retten var de i forsvarsposition, men den seneste dom passer ind i konteksten om, at de prøver at genoprette balancen.