Apple sagsøgt for forsvundne SMSer

iPhone-bruger, der skiftede til Samsung-telefon, kræver millionerstatning fra Apple, fordi beskeder sendt til hende fra andre iPhone-brugere ikke når frem.

iMessage er Apples interne beskedsystem, hvormed man kan sende beskeder på tværs af Apple-udstyr uden at bruge normal SMS. Men der er problemer, når man skifter til konkurrerende telefoner. Foto: Apple Fold sammen
Læs mere

En tidligere bruger af en Apple iPhone har anlagt sag mod Apple, efter at hun skiftede til en Android-telefon og opdagede, at alle SMS-tekstbeskeder, som vennerne med iPhone-telefoner sendte til hende, aldrig nåede frem.

Sagen er anlagt ved retten i San José i Californien i USA som et gruppesøgsmål og kan dermed udløse en flodbølge af tilsvarende sager, skriver flere aviser og nyhedsbureauer.

Stadig koblet sammen hos Apple

Årsagen til de udeblevne beskeder var, at hendes telefonnummer stadig var koblet sammen med en iPhone-telefon i Apples interne systemer, og derfor blev alle beskeder sendt gennem Apples egen datakanal som iMessage-beskeder. iMessage er en intern Apple-tjeneste, som udelukkende fungerer på Apple-udstyr som iPhone-telefoner, iPad-tavle-PCer, iPod-musikafspillere og Mac-PCer, og hvorigennem man kan sende SMSer direkte til andre Apple-brugere via datakanalen og ikke som almindelige SMSer.

iMessage, som kom i oktober 2011 sammen med iPhone 4S-telefonen, anvender en særlig e-postadresse eller telefonnummer for at virke og kan sende beskeder, der er større end de 160 tegn, som en standard-SMS kan rumme. I april 2013 fortalte Apple, at der var blevet sendt 450 milliarder iMessage-beskeder indtil da.

Kræver millionerstatning

Adrienne Moore kræver op til fem millioner dollars i erstatning, fordi hun ikke har fået det fulde udbytte af sit mobilabonnement. Erstatningsbeløbet kan stige, hvis andre går ind i sagen, og den vindes.

Hun har klaget over, at Apple tilbageholder tekstbeskeder, som er sendt fra andre iPhone-brugere til hende, og at Apple ikke vil levere dem til den Samsung Galaxy S5-telefon, som hun har haft siden 16. april. Apple har ifølge Adrienne Moore ikke oplyst ordentligt om, at når man skifter til en telefon, der kører med en anden software end Apples iOS-styresystem, vil der opstå afbrydelser i leveringen. Derfor føler hun sig udsat for unfair konkurrence.

Hun havde, inden hun skiftede, slået iMessage-tjenesten fra, uden at det tilsyneladende har ændret noget.

Apple vil ikke kommentere sagen.