Apple og Samsung mister terræn på tavle-PCer

Nu kæmper Lenovo, Asus og Amazon sig fremad i vognen og stjæler markedsandele, samtidig med at priserne fortsætter med at falde.

Der bliver stadig solgt mange tavle-PCer, som her i den tyske elektronikkæde Saturn i Berlin, men salget tager af, mens de store - Apple og Samsung - mister terræn til fremadstormende konkurrenter. Foto: Thomas Peter, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: THOMAS PETER

To tredjedele af verdens tavle-PCer står der enten Apple eller Samsung på, men nu skærpes kampen om et marked, der muligvis har toppet, efter at Lenovo, Asus og Amazon begynder at få fat og kæmper om tredjepladsen.

Apples iPad-salg faldt med 19 procent, mens Samsungs salg gik 35 procent tilbage mellem 1. og 2. kvartal i år. De to giganter sidder dog samlet stadig på 66 procent af tavle-PC-salget i verden målt op med udgangen af juni, hvor de tre måneder tidligere havde en samlet markedsandel på 72 procent, viser tal fra det amerikanske analysefirma ABI Research.

Hård konkurrence - bedre konkurrenter

Kinesiske Lenovo, som er verdens største PC-producent og med den kommende overtagelse af den amerikanske mobilproducent Motorola fra Google bliver verdens tredjestørste mobilproducent efter Samsung og dernæst Apple, rykker godt frem på tavle-PC-markedet. Det samme gør taiwanske Asus og amerikanske Amazon, sidstnævnte med sin Kindle-serie, som netop er blevet udvidet. Lenovo vil, ifølge ABI Research, i 2019 sidde på 7,3 procent af tavle-PC-markedet.

Hård konkurrence med faldende priser på stadig bedre tavle-PCer ændrer på hele markedet, og mange fravælger de dyre tavle-PCer med Apples iPad i spidsen, fordi der findes billigere og bedre alternativer, selv om det kun er iPad, der bruger Apples iOS-styresystem, som også anvendes i iPhone-telefonerne og spiller sammen med Apples Mac-PCer.

Ifølge analysehuset Gartner blev der i 2013 på verdensplan solgt 195,4 millioner tavle-PCer med berøringsfølsom skærm - en fremgang på 68 procent. Af dem kom de 70,4 millioner fra Apple, 37,4 millioner fra Samsung, 11 millioner fra Asus, 9,4 millioner fra Amazon og 6,5 millioner fra Lenovo.

Apple nede på 50 procent i Danmark

Tavle-PC-salget er kun vokset med 2,5 procent i årets første seks måneder. Rygter vil vide, at Apple forbereder en ny iPad-model, som vil blive præsenteret i løbet af efteråret for at rette op på salget, som er gået tilbage over mange kvartaler. Det var ellers Apple, som med sin første iPad i 2010 åbnede et helt nyt marked. Flere andre producenter havde gennem mange år forsøgt at lave tavle-PCer, men det var iPaden, der sikrede gennembruddet for denne nye type af computer.

Apple sad ifølge analysehuset IDC på 51 procent af det danske tavle-PC-marked, opgjort med udgangen af juni. Samsung havde en markedsandel på 18 procent, Lenovo 7 procent, Asus to procent og kinesiske Huawei andre to procent. Øvrige mærker udgjorde 20 procent.