Apple laver kattelem i ny abonnementsordning

Apple kræver stadig en stor andel af indtægterne, men man kan godt slippe for at betale »Apple-skat«.

Apple App Store kræver, at alle applikationer pr. 31. marts skal benytte sig af Apples eget betalingssystem In App Purchase. Men nu afslører Steve Jobs en kattelem i systemet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Apple er på vej i krig med store dele af forlagsbranchen, fordi bogudgiverne skal afgive 30 procent af deres indtægt til Apple, når der bliver solgt en bog, et magasin eller lavet et andet in-app-køb.

I dag løfter Apple så sløret for vilkårene for den nye abonnementsordning, og her er der måske håb at finde for forlagsbranchen.

For når det kommer til abonnementsordninger, så vil Apple ikke kategorisk opkræve 30 procent.

Den nye abonnementsordning indebærer, at udgivere kan opkræve et beløb flere gange via iTunes. Det kan være ugentligt, hver måned, kvartalsvis, om året eller henholdsvis to gange om måneden eller to gange om året.

De mest oplagte kunder er firmaer, der sælger magasiner og aviser eller udlejer musik eller film. Den meget omtalte iPad-avis »The Daily« fra Rupert Murdoch var Apples første forsøg med at lave en abonnementsløsning til den flade sofa-computer.

Slip for Apple-skat

Apple snupper normalt 30 procent af kagen, når der sælges en applikation eller laves et in-app-køb i App Store. Derfor havde mange frygtet, at abonnementsordningen gjorde samme indhug i udviklerne og udgivernes indtjening.

Som udgangspunkt vil Apple have 30 procent af kagen, når en kunde tilmelder sig en tilbagevende betaling til et abonnement. Men udgiverne kan beholde 100 procent, hvis de laver salgsarbejdet.

»Vores filosofi er simpel. Hvis det er Apple, der skaffer en ny abonnent til app'en, så tager vi en andel på 30 procent. Hvis det er udgiveren, der selv skaffer en ny kunde, eller får en af sine eksisterende kunder til at tilmelde sig, så kan han beholde 100 procent selv,« udtaler Steve Jobs i en officiel udmelding.

Det vil dog være mod reglerne at reklamere inde i programmerne for, at et abonnement kan købes uden for Apples univers. Det er indlysende, at Apple på den måde forsøger at tvinge kunderne til at bruge abonnementsordningen - og få andel i købet.

Det vil også sige, at store etablerede mediehuse kan flytte hele deres abonnement-base til Apple, uden at afgive en betydelig indtjening til Apple. Apple foreslår selv, at magasinudgivere kan tilbyde eksisterende papirabonnenter gratis adgang til iPhone/iPad-udgaver af de samme magasiner.

»Det eneste, vi kræver, er, at hvis en udgiver tilbyder en form for abonnementsordning uden for app'en, så skal der samtidig tilbydes et lignende eller bedre tilbud inde i app'en, så kunderne lynhurtigt kan tilmelde sig med et enkelt klik,« fortsætter Steve Jobs.

Åbenhed hos Apple

Den tilgangsvinkel får smilet frem hos danske Riidr, der ellers er et af de selskaber, der er truet voldsomt på pengepungen, hvis Apple opretholder kravet om at få andel af alle in-app-køb. Den konflikt er ikke løst med dagens udmelding, men danske Riidr glæder sig over en hvis åbenhed hos Apple.

»Det lyder positivt og mere realistisk. 30 procent er nok lige at presse citronen i forhold til, hvad de reelt leverer af arbejde, når vi snakker abonnementer. Det lyder som en mere fair løsning, og noget som vi godt kunne finde på at udnytte i nær fremtid,« siger direktør Anders Breinholst til ComON.

Når man er tilmeldt et abonnement kan man overvåge dem inde i iTunes og standse dem. En kunde, der tilmelder sig et abonnement, kan vælge at oplyse navn, email og postnummer, hvilket bliver overgivet til udgiverne. Den manglende kontakt til slutbrugerne er tidligere blevet fremhævet som et problem for digitale magasiners vækst på iPad.