Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Efter voldsom kritik, bøder og trusler om indgreb bøjer den amerikanske IT-producent Apple sig nu ændrer sin garanti, så den bliver på to år i hele EU.
Det sker i forholdsvis ubemærkethed efter flere års slagsmål med europæiske myndigheder og forbrugerombudsmænd, som har krævet, at Apple følger europæiske regler, når der sælges udstyr i Europa, og her er der to års garanti på al hardware og ikke blot det ene år, som Apple hidtil har hævdet og forsøgt at nøjes med.
Det kostede i januar 2012 Apple en bøde på 900.000 euro i Italien, og Apple tabte efterfølgende en ankesag.
EU truede med indgreb
EUs justitskommissær, Viviane Reding, anklagede i marts i år direkte Apple for at se stort på EUs forbrugerbeskyttelse og truede med indgreb, og herhjemme har forbrugerombudsmand Henrik Øe også flere gange været efter Apple og har direkte opfordret forbrugere til at rette henvendelse til ham, hvis de kom i klemme, når deres iPhone-telefoner, iPad-tavle-PCer og/eller Mac-PCer gik ned inden for to år efter købet.
I de nye garantibetingelser, som dækker hele EU for Apple-produkter, står der nu, at der er »2 år (minimum) fra leveringsdatoen«.
Forbrugerrettighedsgrupper i mange europæiske lande har været efter Apple og har flere steder lagt sag an på baggrund af den såkaldte AppleCare-garanti.
Her findes de nye garantiregler: http://www.apple.com/ie/legal/statutory-warranty/