Anonymitet flytter ind i flere sociale tjenester

Flere nye sociale tjenester på internettet satser på at give brugerne mulighed for at være anonyme.

Flere nye sociale tjenester satser på, at muligheden for at være anonym, vil fange en lyst hos internetbrugere til at være mere sig selv. Foto: Iris / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den digitale verden har over de seneste år med et hav af sociale medier og tjenester lært netbrugere at dele alt muligt med hinanden. Fra statusopdateringer i tekst, billeder og video til kontakter, gode råd og indkøb.

Det bruger de deres rigtige identitet til, fordi det understøtter en gennemsigtighed og giver brugerne en viden om, hvem de agerer med online. Sideløbende er en reaktion her begyndt at vokse.

Det anonyme sociale internet begynder at vende tilbage, skriver Forbes, der beskriver en tendens med to divergerende socialt web: Et bundet fuldstændig op på folks rigtige identitet, og en anden der er anonym.

Særligt unge internetbrugere er for tiden på udkig efter anonyme måder at interagerer med deres jævnaldrende på nettet.

Her henviser Forbes eksempelvis til den nye tjeneste Whisper, der blev lanceret i 2012 og gør det muligt at dele hemmeligheder eller andre tanker anonymt med andre via en app på mobiltelefonen.

Hemmelighederne bliver delt i form af billeder - typisk af ting, steder eller andre ting der ikke afslører brugeren, med tekst skrevet henover billedet, ligesom brugerne kan chatte anonymt med hinanden.

Opdateringerne knyttes ikke til brugerens private navn, men ligner i opsætningen andre foto- og videoapp til mobiltelefoner - som blandt andre Instagram og Vine.

Mulighed for at udtrykke sig selv

Tjenesten er ifølge medstifter af Whisper Michael Heyward blevet downloadet omkring to millioner gange siden lanceringen, og ifølge ham er det anonymiteten, der har drevet populariteten. Over for Forbes peger Michael Heyward på, at motivationen til at dele i mange populære sociale platforme har været drevet af brugernes lyst til at vise sig frem.

»Lad mig vise dig den bedste version af mig. Kun de virkelig gode ting. Derfor følte vi, at der var en åbent felt på nettet i forhold til at give folk et sted, hvor de kan dele og udtrykke sig selv mere frit. Altså at kunne dele en meget af dem, man normalt ikke deler,« siger Michael Heward til Forbes.

Virksomheden har hentet en investering på tre millioner dollar, eller 17 millioner kroner, fra blandt andre ventureselskabet Lightspeed Venture Partners. Herfra fremhæver venturekapitalist Jeremy Liew over for Forbes, at de »hemmelige« samtaler i form af anonyme brugere er begyndt at trække opmærksomhed - og det som en ny form for sociale medier, der er modsætninger til de eksisterende som eksempelvis Facebook. 

Snapchat trækker opmærksomhed

En anden mobil app, der har høstet megen opmærksomhed og udbredelse den seneste tid er Snapchat, der fornylig annoncerede en ny investering på cirka 342 millioner kroner fra venturebranchen, og på den baggrund i internationale medier er blevet vurderet til at være mere end 4,6 milliarder kroner værd.

Den er blevet kendt for at tilbyde muligheden for at sende beskeder i form af billeder, video og tekst, der automatisk forsvinder igen, op til ti sekunder efter beskeden er blevet optaget af modtageren. Ifølge oplysninger fra Snapchat deles flere end 200 millioner »snaps« i døgnet - mod 50 millioner i december 2012.

Der har i takt med udbredelsen imidlertid også vist sig flere historier og klager over, at data, der skulle forsvinde automatisk, ikke gør det helt alligevel. I maj berettede eksempelvis LA Times om et amerikanske firma, der for op 500 euro kunne gendanne billederne – og i øvrigt på få dage var lykkes med at genskabe de ellers »slettede« data på en Android-mobil.

Sladder og eget valg af personlighed

Af andre nye eksempler på tjenester, der er blevet skabt til at bruge anonymt er russiske Unface.me, der ifølge Techcrunch.com er skabt med inspiration fra den populære TV-serie Gossip Girl og gør det muligt for brugerne at dele sladder anonymt.

Ligesom et nyt socialt netværk Duvamis for nylig blev lanceret med en model, der vil lade brugerne oprette deres egen virtuelle »person«, uanset om det er et dyr, et objekt eller et menneske.

Stifterne bag selskabet er så optaget af anonymitet, at de i forbindelse med lanceringen selv bad om at forblive anonyme, skriver Computerworld.com. Hertil oplyste en talsmand, at anonymitet understøtter brugeres mulighed for at udtrykke sig selv uden pres.