Android-mobiler breder sig i Europa

Det er fortsat Android-mobiler, der trækker størst interesse i Europa. De stod for 68,6 procent af salget på fem store markeder i fjerde kvartal, mens 18,5 procent var Apple-mobiler, viser analyse fra Kantar Worldpanel ComTech.

Smartphonetelefoner med styresystemet Android er de mest solgte på fem store europæiske markeder. Herefter kommer Apples iOS, mens Microsofts Windows Phone er nummer fire. Her er det elektronikproducentens Samsungs vandtætte Android-smartphone S4 Active, der vises frem på en messe i London. Fold sammen
Læs mere
Foto: FACUNDO ARRIZABALAGA
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når europæere skal vælge ny smartphone, bliver der fortsat kigget oftere mod de modeller, der er udstyret med Google-styresystemet Android.

Over de sidste tre måneder af 2013 var 68,9 procent af de solgte smartphonetelefoner på de fem største europæiske markeder netop Android-modeller - mod 62,9 procent i samme periode året før. Samtidig er teknologiselskabet Apples andel med styresystemet iOS på det samme år faldet til 18,5 procent i perioden oktober-december fra 23,7 procent samme periode i 2012.

Det viser en markedsanalyse fra analysevirksomheden Kantar Worldpanel ComTech. Set over det seneste år har smartphones med Microsofts styresystem Windows fået bedre fat i det europæiske marked med en stigning i andelen til 10,3 procent fra 5,6 procent i fjerde kvartal 2012, meddeler Kantar Worldpanel ComTech i analysen.

Her fremgår det dog samtidig, at væksten i andelen af solgte smartphonetelefoner baseret på Windows Phone er fladet lidt ud mod slutningen af 2013, hvor andelen har balanceret omkring de 10,3 procent over hele det sidste kvartal.

»Windows Phone har nu fasthold en tocifret andel af markedet i Europa over de seneste tre måneder. Desværre for Nokia er det europæiske smartphonemarkedet kun vokset med tre procent det seneste år, så en succes på det marked har ikke været nok til at vende skuden - hvilket også er afspejlet i de seneste skuffende resultater fra Nokia,« lyder det i en kommentar til analysen fra Dominic Sunnebo, direktør hos Kantar Worldpanel ComTech.

Som tidligere omtalt på B.dk fremgik netop i den forløbne uge af det seneste regnskab fra Nokias mobildivision, som Microsoft overtager i løbet af de kommende måneder, at salget af Lumia-modellerne, der er Windows Phone-mobiler, i perioden oktober til december med den vigtige julehandel faldt til 8,2 millioner mod 8,8 millioner i det foregående kvartal.

Nokia står netop for over 90 procent af det globale salg af telefoner med Microsofts mobilstyresystem Windows Phone på. Siden den første Lumia-telefon kom på markedet i 2011 har Nokia kun solgt omkring 44 millioner af slagsen. Til sammenligning solgte sydkoreanske Samsung, som er verdens største mobilproducent, 80,3 millioner smartphonetelefoner alene i 3. kvartal 2013.

Kantar Worldpanel ComTech markedsanalyse for Europa er baseret på markederne Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien og Spanien.

Fordelt på de fem markeder er det på det spanske marked, der i fjerde kvartal 2013 var den største andel af Android-modeller blandt de solgte smartphones med 86,2 procent - mod 85,9 året før.

I Storbritannien var der den største andel af Apple-modeller blandt de solgte mobiler med 29,9 procent - mod 32,4 i samme kvartal 2012. Mens der på den italienske marked var den største andel af Windows Phone-mobiler med 17,1 procent - mod 12,7 procent samme kvartal året før.

I Storbritannien var der med 3,2 procent af salget i fjerde kvartal største interesse for smartphones fra Blackberry, der samlet for de fem europæiske markeder i Kantar-analysen i den periode sad på 1,5 procent af salget - mod 3,7 procent i samme kvartal 2012.