Analyse: Samsung boomer i Europa

Samsung tegner sig for nu for op mod hvert anden solgte smartphone i Europa, vurderer en ny analyse.

SAMSUNG-GALAXY/SUPPLY
A customer tries out a Samsung Galaxy S III smartphone, released by Japan's largest mobile carrier NTT Docomo Inc, at an electronics store in Tokyo June 28, 2012. The Galaxy S III has received the most positive reviews among any of the Samsung smartphones, and the technology giant says the phone is on track to become its fastest selling smartphone, with sales likely to top 10 million in the first two months since its launch. REUTERS/Yuriko Nakao (JAPAN - Tags: SCIENCE TECHNOLOGY BUSINESS TELECOMS) Fold sammen
Læs mere
Foto: YURIKO NAKAO

Næsten hver anden gang en europæer køber en smartphone, står der Samsung på pakken. Det viser en dugfrisk analyse fra analysehuset Kantar Worldpanel, der rapporterer om en markant vækst for Taiwan-virksomhedens succes i Europa.

I alt 45 procent af alle solgte smartphones i Europa siden forårsmånederne, har været fra Samsung, vurderer Kantar Worldpanel.

Analysen inkluderer dog kun de fem største europæiske lande, og dermed ikke Danmark.

Ifølge de nye tal fortsætter Googles Android-system sin vilde vækst, og tegner sig nu for hovedparten af de solgte smartphones i de undersøgte lande. Alene i Spanien er 87,1 procent af de solgte smartphones nu Androidbaserede-mobiler.

Apples iOS tegner sig nu blot for mellem en sjettedel og en fjerdedel af smartphonesalget i de fem lande - og overraskende nok, er Windows Phone i fortsat fald flere steder. Både i Tyskland, Frankrig og Spanien har Windows Phone tabt markedsandele i sammenligning med samme periode sidste år - og det endda i en periode, hvor Microsoft sammen med Nokia intenst har markedsført Nokias nye Windows Phone-baserede telefoner.

Symbian er en død sild

Analysen viser også, at Nokias døende Symbian nu er en næsten helt død sild ude i butikkerne - og kun tegner sig for et par procent af de solgte mobiler, med Italien som eneste undtagelse. Her er knap 13 procent af de solgte mobiler fortsat baseret på Symbian.

I USA, hvor Android ellers har været i vækst i meget lang tid, er der dog tilbagegang, konstaterer Kantar Worldpanel. Her falder platformens andel med 5,3 procent i forhold til sidste år til nu at udgøre 51,5 procent af salget.

Kantar Worldpanel baserer sine tal på interviews med forbrugerne.

Analysen er foretaget i perioden, hvor Samsung lancerede sin længe ventede Galaxy SIII-mobil, altimens rygterne om Apples kommende iPhone 5 begyndte at svirre for alvor, hvilket tidligere har medført, at potentielle iPhone-købere har valgt at se tiden an.

Dele af analysen kan ses her