Analyse: iPhonen topper i år

Samsung vil dominere, og selv Apple kommer til at følge i selskabets fodspor frem mod 2018. iPhonens markedsandel stopper med at vokse nu.

Smartphonemarkedet bliver mere broget de kommende år, men Samsung vil trække læsset. Fold sammen
Læs mere
Foto: SPENCER PLATT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den nye mastodont i mobilbranchen er hverken Apple, HTC, Nokia - men sydkoreanske Samsung, der i al overskuelig fremtid vil være trækhest og innovator nummer ét i den mobile verden.

Det forudser analysehuset ABI Research i en ny analyse, selskabet offentliggjorde i går.

Ifølge analysen går stigningen nu i stå for Apples iPhone, der i år vil snuppe 22 procent af markedet, for derefter at ligge fladt i årene, der kommer.. Imens vil især Samsung buldre afsted med sine mobiler, der fortrinsvist er baseret på Googles Android-system, mener ABI Research.

Næste år vil 50 procent af alle solgte mobiler være smartphones, og det tal vil vokse frem mod 2018, hvor andelen runder 69 procent. I alt vil verdens befolkning aftage 2,4 mia. mobiler i 2018.

Samsungs valg er vigtige

Med Samsungs rolle som trækhest er det væsentligt, hvad selskabet vælger at prioritere i årene, der kommer. Lige nu er 90 procent af Samsungs smartphone-salg Android-enheder, men i år vil selskabet lancere sit eget styresystem, kaldet Tizen. I forvejen har Samsung udviklet Bada, der dog er ret ukendt på vore breddegradder, ligesom at selskabet også leverer mobiler, der er baseret på Windows Phone.

ABI Resarch nævner ikke noget om, hvordan det kommer til at gå med Nokia og HTC, der begge fortsat må beskrives som pressede i forhold til tidligere tiders storhed.

Meget tyder dog på, at 2013 bliver et år med store omvæltninger inden for den mobile verden. Udover Tizen, vil der med stor sandsynlighed også blive debut til Firefox OS og det finskudviklede Sailfish, ligesom at også Research In Motion aggressivt vil forsøge at vinde tabt terræn tilbage med det nye Blackberry 10. Samtidig har Microsoft sat pengetanken i svingninger for at få en større bid af markedet med Windows Phone 8, som især Nokia er helt afhængig af, får succes.