Analyse: Internetbriller sælger stort om tre år

Briller som Googles internetforbundne Glass-projekt, vil boome de kommende år, mener et analysehus. Tendensen gælder dog mere end briller.

Foto: Ole Spata

Endnu er de fuldstændig ukendte - men om kun tre år vil de være et ganske almindeligt syn på gader og stræder. Også selv om de i deres natur vil virke noget grænseoverskridende på mange. De såkaldte Google Glasses (briller), der søger for at internettet konstant er i folks synsfelt, vil nemlig storsælge de kommende år, spår analysehuset iSuppli. I en netop fremlagt prognose, vurderer iSuppli, at der, når kalenderen viser 2016, vil være blevet solgt 9,4 mio. Google-agtige briller.

Det er et ganske pænt tal for at produkt, der end ikke er sluppet løs i butikkerne endnu - og endnu pænere når man tænker på al den debat, som Googles briller på forhånd har skabt. Brillerne kan nemlig hele tiden sættes til at tage billeder og filme, men det foregår helt usynligt. Brillebærerens omverden kan dermed ikke se, at der bliver taget billeder af dem - og det fik for få måneder siden en amerikansk bar til at forbyde Google-briller indenfor, selv om brillerne slet ikke kan fås endnu.

Pointen med brillerne er, at de på indersiden - altså kun synligt for bæreren - kan vise forskellige ting, som fx mail, vejrudsigt, statusopdateringer fra sociale netværk og meget andet. Brillerne er forbundet til nettet via brugerens mobils dataforbindelse, og dermed kan brugeren lade mobilen blive i lommen, og blot bruge brillerne.

Mens det for nogle kan virke som en rædselsfuld tanke altid at være på internettet og få mails, er der andre, der har reageret helt modsat - og der har været massiv interesse for Googles projekt, siden det blev lanceret. Det kan meget vel tænkes, at andre teknologiselskaber roder med lignende brilleløsninger - men indtil videre er der mere fokus på de såkaldte smart watches.

Sådanne rygtes både Apple og Microsoft på vej med, mens Samsung allerede har annonceret, at et sådant er på vej. Her er der tale om en produktkategori, hvor armbåndsure udstyres med forskellige sensorer og trådløst forbinder til mobiltelefonen, og dermed til nettet. De forventes også at kunne samle forskellige former for fitnessdata op, fx. hvor mange skridt man har taget og hvor godt man har sovet om natten.

LÆS MERE