Amazon klar med egen TV-boks

Fire TV tager kampen op med Apple og Google og giver adgang til over 200.000 film og TV-serier. Men Amazon skal ikke regne med bare at kunne ride på en bølge.

Amazons direktør for Kindle-satsningen, Peter Larsen, med den nye Fire TV-boks til 99 dollars, hvorigennem man kan streame film, musik, billeder og spil. Foto: Andrew Burton, Getty/AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Andrew Burton
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De gør det alle. De har det alle. Og nu har Amazon det også: En egen TV-boks.

Internetgiganten melder sig nemlig ind i TV-krigen med »Fire TV«, en firkantet TV-boks til 99 dollars, der sluttes til fjernsynet og kan håndtere film, TV og spil fra nettjenester som Netflix, så man kan se indholdet på sin fjernsynsskærm, hvis man ikke selv direkte gennem fjernsynet har adgang til det.

Fire TV fungerer ligesom Apples Apple-TV og Googles Chromecast, hvor sidstnævnte dog er en USB-pind i et langt billigere prisleje og ikke en egentlig boks som Apple-TV og Fire TV.

Et trangt marked

Fire TV giver umiddelbar adgang til over 200.000 film og TV-serier i Amazons store filmkatalog, hvorfra man kan leje eller købe, hente eller streame dem, ligesom man kan få adgang til f.eks. netfilmtjenesterne Netflix, YouTube, Vimeo og Hulu. Boksen kan også vise billeder, afspille musik og afvikle spil. Fire TV rummer en mikrofon, så man - på engelsk - kan give søgekommandoer uden at skulle taste eller klikke.

Der er delte meninger om nytteværdien af Fire TV og andre TV-bokse, for spillekonsoller som Microsofts Xbox, Sonys Playstation og Nintendos Wii kan allerede streame Netflix og andre tjenester, hvorfor man ikke har brug for endnu en boks. Og som altid er det boksproducenten, der råder over, hvad man kan se og bruge gennem udstyret.

Men Amazon, som har stor succes med sin navnkundige netbutik, der som verdens største sælger meget andet end bøger og elektronik, vil også være med i kampen om den vigtige placering som hjemmets underholdningscentral. Der er nemlig massive annonceindtægter i det, hvis man formår at blive den dims eller enhed, som folk bruger, når de vil underholdes.

Amazon skal vinde på bredden

Amazon håber at kunne overføre succesen fra netboghandelen til TV-boksen, som i første omgang skal sælge Amazons Prime-tjeneste, hvor et abonnement giver adgang til at få sendt en lang række af Amazons varer uden ekstra omkostninger inden for to dage, ligesom man kan låne bøger til sin Kindle-e-bogslæser og se film over netforbindelsen.

Netboghandelen er verdens største af sin slags, og da Amazon kastede sig over at producere e-bogslæserserien Kindle, var Kindle naturligvis bundet tæt sammen med netbutikken, så det er en let sag at købe bøger. Tilsvarende kan Fire TV på et senere tidspunkt bygges sammen med netvarehuset, så man kan købe alle Amazons varer med et klik på fjernbetjeningen.

Men Amazon er bagefter på points, fordi mange andre gennem lang tid har leveret tilsvarende produkter.