Amazon haler ind på Apple

Priskrig og tavlecomputere får æren for, at over en femtedel af den downloadede musik i USA nu hentes fra Amazon. Samtidig er altdominerende iTunes gået en smule tilbage.

Amazon har taget en større bid af det amerikanske musikmarked. Ikke mindst takket være deres Kindle Fire, som topchef Jeff Bezos her står med. Arkivfoto: Gus Ruelas, Reuters. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om ti dage fylder iTunes rundt. I ti år har Applesonline musikbutik spillet en kæmpe rolle i digitaliseringen af musik, og det fremgår stadig mere end tydeligt på markedet. I fjerde kvartal af 2012 blev 63 procent af al - lovligt - downloadet musik i USA således hentet i iTunes. Det viser en gennemgang af amerikanernes musikforbrug foretaget af analysefirmaet NDP Group.

Men det går den forkerte vej for den californiske musikkonge. Så sent som 2011 sad de på 68 procent af markedet, og tilbagegangen skyldes ikke mindst, at Amazon er blevet en alvorlig konkurrent. De er gået fra syv procent i 2008 til hele 22 procent i fjerde kvartal 2012.

Analysen viser dog også, at forbrugernes fokus i det hele taget bevæger sig mod streaming frem for downloads. Et marked, som ingen af de to elektronikgiganter er bevæget sig ind på endnu.

Tavlecomputere og tilbud

Amazons fremgang er for det første blevet båret af, at firmaet er gået ind på tavlecomputermarkedet, siger Russ Crupnick fra NDP Group til Reuters. Det har givet firmaet en platform til at sælge flere digitale produkter såsom videoer, apps, spil og musik. Ud over naturligvis e-bøger, som Amazons Kindle-tavlecomputere oprindeligt blev udviklet til.

Derudover har Amazon markeret sig med stærke musiktilbud, som endda ved en enkelt lejlighed fik deres servere til at gå ned, da de i 2011 udbød et Lady Gaga-album til en dollar. Og så har firmaet draget fordel af, at kunder fra deres store, online CD-butik er gået over til digital musik - men er blevet hos Amazon.

Endelig peger Russ Crupnick på, at forbrugerne kan se en fordel i at hente musikken hos Amazon, fordi den ikke er underlagt begrænsninger. I modsætning til Apples musik kan man frit lægge musikken på alle sine enheder uden at skulle konvertere den.